عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری درسازمان

نویسنده:
چکیده:
کیفیت زندگی کاری(QWL) از جمله مباحثی است که سال های متمادی از جوانب مختلف مورد بحث، و مطالعه قرار گرفته است و هنوز هم در خصوص مصادیق بارز آن اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد. این در حالی است که در برخی موارد بسیاری از موضوعات در برهه هایی از زمان اهمیت خاصی پیدا کرده و نیاز به استفاده کارآمد تر از آن ها بیش از پیش احساس می شود. در این مقاله سعی شده است تا با رویکردی جامع به بررسی و مطالعه تئوری های مدیریتی ارتقاء کیفیت زندگی کاری پرداخته شود. کیفیت زندگی کاری باعث تحقق، تصمیم گیری مشارکتی، امنیت شغلی، بهبود شرایط و محیط کاری، احساس مالکیت و خودگردانی، ایجاد فرصت پیشرفت شغلی، قدرشناسی از کار و توسعه و غنی سازی شغلی، ارضای نیازهای خودشکوفایی افراد و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در سازمان می شود.هدف از این امر تلاش در جهت دستیابی به ابزار و روش های کارآمد برای تجزیه و تحلیل و بررسی ابعاد مختلف مربوط به کیفیت زندگی کاری و تعیین راهبردهای مناسب برای ارتقای آن و در نهایت ارتقای بهره وری فردی و سازمانی است. با عنایت به شرایط موجود، اگر بتوان به راه حلی مناسب در این زمینه دست یابیم که هم منافع سازمان و هم منافع کارکنان را تامین نماید، رابطه ای برد - برد بوجود خواهد آمد و این امر اهداف سازمان و کارکنان را در جهتی قرار می دهد که می تواند زمینه ساز تحول در سایر سازمان ها و محیط های کاری گردد.
با توجه به تحولات جهانی، مصوبات سازمان بین المللی کار ILOو در نهایت قانون چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که بر پیاده سازی مفاهیم کار شایسته تاکید می کنند و هم چنین وجود رابطه بسیار نزدیکی که مفاهیم کار شایسته وکیفیت زندگی کاری با هم دارند به این موضوع نیز پرداخته شده است. در این مقاله راه های عملیاتی شدن و پیاده سازی این مفاهیم و ارتقای بهره وری فردی و سازمانی و افزایش سطح رفاه و میزان رضایت مندی کارکنان اشاره شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p729350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!