اثر دوازده هفته تغییر فعالیت های زندگی بر بیان ژن و غلظت پلاسمایی آدیپونکتین در مردان چاق

پیام:
چکیده:
مقدمه
چاقی مرکزی موجب کاهش بیان ژن آدیپونکتین و غلظت آن در سرم می شود. اثر تغییر فعالیت های زندگی (LAM) مطابق با دستورالعمل مراکز کنترل بیماری (CDC) و کالج آمریکایی طب ورزش (ACSM) بر بیان ژن آدیپونکتین و ترشح آن در افراد چاق به خوبی مشخص نیست. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثر 12 هفته LAM بر بیان ژن و غلظت آدیپونکتین پلاسما در مردان چاق بود.
مواد و روش ها
به این منظور 16 مرد میانسال سالم با میانگین و انحراف معیار سن 01/6±06/42 سال به دو گروه شاهد (تعداد=8) و تمرین (تعداد=8) تقسیم شدند. برنامه ی تمرین شامل 12 هفته پیاده روی روی نوارگردان مطابق دستورالعمل CDC و ACSM بود. براساس دستورالعمل LAM، آزمودنی ها 4 روز در هفته و هر روز 2 مایل را به مدت 30 دقیقه با سرعت 6/6 کیلومتر در ساعت روی نوارگردان راه رفتند. پس از اتمام دوره ی تمرین آزمودنی ها به مدت یک هفته از هرگونه فعالیت بدنی شدید پرهیز کردند تا ماندگاری اثر تمرین نیز بررسی شود.
یافته ها
وزن، نمایه ی توده ی بدن، توده ی چربی، درصد چربی، حجم چربی زیرپوستی و احشایی ناحیه ی مرکزی، حجم چربی زیرپوستی ناحیه ی محیطی، اندازه ی دور کمر و لگن و نسبت دور کمر به لگن پس از 12 هفته تمرین LAM نسبت به گروه شاهد کاهش معنی دار داشت (05/0>P). یک هفته عدم تمرین تاثیری در تغییرات ایجاد شده در ترکیب بدن نداشت. هم چنین، حداکثر اکسیژن مصرفی و بیان ژن آدیپونکتین در بافت چربی زیرپوستی ناحیه ی شکم و باسن آزمودنی ها پس از 12 هفته تمرین LAM نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری پیدا کرد (05/0>P). از طرف دیگر، پس از 12 هفته تمرین LAM اختلاف معنی داری در سطح آدیپونکتین پلاسما و پروتئین واکنش دهنده با حساسیت بالا (hs-CRP) در سرم بین دو گروه مشاهده نشد اما سطح آدیپونکتین پلاسما پس از یک هفته عدم تمرین نسبت به گروه شاهد افزایش معنی دار و سطح hs-CRP سرم پس از این مدت کاهش معنی داری یافت (05/0>P).
نتیجه گیری
هر چند 12 هفته تمرین LAM موجب بهبود ترکیب بدن و آمادگی قلبی تنفسی و بیان ژن آدیپونکتین در مردان چاق شد، شدت و مدت این نوع تمرین ها برای افزایش آدیپونکتین پلاسما و کاهش میزان hs-CRP کافی نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p733237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!