بررسی سطح سرمی هموسیستئین و فولیک اسید و ویتامین B12

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سکته مغزی به یک نقص موضعی نرولوژیک حاد که حداقل 24 ساعت ادامه یافته و ناشی از اختلال جریان خون مغز میباشد. گفته میشود. از اختلالات عروقی همراه که منجربه ایسکمی موضعی مغز می شود میتوان به آترواسکروز اشاره کرد در این بین یکی از علل ایجادکننده آترواسکروز اختلالات ژنتیکی از جمله هموسیستینوریا و دیسلیپوپروتئینمی میباشد. هموسیستئین اسیدآمینهای است که از دو طریق متابولیزه میشود: 1 متیلاسیون مجدد به متیونین که به فولات و Vit B12 نیاز دارد. 2 ترانس سولفوراسیون به سیستاتیونین که به پیریدکسال-5-فسفات نیاز دارد. هیپرهموسیستئینمی از اختلال متابولیسم هموسیستئین ناشی میشود. عوامل تغذی های از جمله اسید فولیک و Vit B12 و Vit B6 نیز سبب افزایش هموسیستئین میشوند.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش مورد شاهدی بر روی 40 بیمار مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک و 40 مورد فرد سالم به عنوان گروه شاهد که به بخش نرولوژی بیمارستان شهید بهشتی در سال 1387 مراجعه کرده بودند صورت گرفت. اطلاعات بیماران از قبیل سن، جنس، سابقه ابتلا به فشارخون، سکته مغزی، سکته قلبی، حمله گذرای ایسکمیک، مولتیپل اسکروز در فرم اطلاعاتی ثبت شد. سپس از هر فرد 2cc خون وریدی تهیه و به وسیله کیتهای آزمایشگاهی و به روش (HP-LC: High Performance - Liquid Chromatography) میزان هموسیستئین سرم، فولیک اسید و ویتامین B12 سرم تعیین گردید. نتیجه آن در فرم اطلاعاتی ثبت شد. داده های فرم اطلاعاتی استخراج و طبقهبندی گردید و به صورت آمار تحلیلی گزارش شد. در این مطالعه کلیه بیماران از نظر فشار خون بالا، دیابت، هیپرلیپیدمی همسان شده وmatching انجام شد. این مقاله برگرفته از پایاننامه دانشجویی میباشد.
یافته ها
در این مطالعه میانگین سطح سرمی هموسیستئین در گروه مورد μmol/l 69/4±56/15و در افراد سالم (گروه شاهد) 10/15±4/7 μmol/l بود که از نظر آماری اختلاف معناداری در سطح سرمی بین گروه شاهد و مورد ملاحظه گردید (P<0/05). میانگین سطح سرمی فولیک اسید در گروه مورد ng/ml 33/5±40/8 و در افراد سالم (گروه شاهد) ng/ml 02/8±87/10 بود که از نظر آماری اختلاف معنی داری بین سطح سرمی فولیک اسید در گروه مورد و شاهد مشاهده شد (PV<0/005). میانگین سطح سرمی ویتامین B12 در گروه مورد pg/ml 02/208±02/389 و در گروه شاهد 522/82±218/3 pg/ml بود که از لحاظ آماری اختلاف معنی داری در سطح سرمی ویتامین B12 در دو گروه مورد و شاهد مشاهده شد (PV<0/005). میانگین تعداد زنان شرکتکننده در این مطالعه41 مورد (5/52) و میانگین تعداد مردان شرکتکننده در مطالعه 39 (75/48) میباشد که اختلاف معنی داری بین افراد زن ومرد شرکت کننده در مطالعه دیده نشد. (P>0/005)
نتیجه گیری
با توجه به بالابودن سطح سرمی هموسیستئین در بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک در مقایسه با افراد سالم و پایین بودن سطح سرمی فولیک اسید و ویتامین B12 در بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک در مقایسه با ا فراد سالم میتوان نتیجه گیری نمود که بین ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک و سطح سرمی هموسیستئین و فولیک اسید و ویتامین B12 ارتباط وجود دارد و از این ارتباط میتوان در امر پیشگیری و کاهش عوارض و خسارات ناشی از بیماری سود جست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
169
لینک کوتاه:
magiran.com/p733280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!