بررسی غلظت سموم کشاورزی ارگانوکلره در بافت عضلانی دو ماهی اقتصادی کفال (Liza aurata) و سیاه کولی (Vimba vimba) در سواحل جموب غربی دریای خزر

پیام:
چکیده:
غلظت سموم کشاورزی ارگانوکلره شامل لیندان، هپتاکلر، آلدرین، دیلدرین و د د ت در بافت عضله دو ماهی کفال و سیاه کولی در ایستگاه های جنوب غربی دریای خزر (آستارا، هشتپر، انزلی، کیاشهر و رامسر) اندازه گیری شد. ایستگاه هشتپر در اکثر نمونه ها بیشترین میزان آلودگی را نشان می دهد. در ایستگاه آستارا، هیچ یک از سموم در نمونه های مورد مطالعه تشخیص داده نشد. بیشترین غلظت اندازه گیری شده مربوط به میزان هپتاکلر در ماهی کفال در ایستگاه هشتپر با 278/68 میلی گرم در کیلوگرم وزن چربی (458/2 میلی گرم در کیلوگرم وزن تر) می باشد که تفاوت زیادی را با دیگر داده ها نشان می دهد. میانگین غلظت هر سم در کلیه نمونه ها اندازه گیری شد که هپتاکلر با متوسط 812/8 میلی گرم در کیلوگرم وزن چربی بالاترین غلظت را به خود اختصاص داد (3022/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن تر). با توجه به میزان جذب قابل قبول روزانه (ADI) هر سم، باید در مصرف ماهی کفال ایستگاه های هشتپر، کیاشهر و رامسر و ماهی سیاه کولی ایستگاه های هشتپر و رامسر از نظر آلودگی به سم هپتاکلر دقت شود. غلظت سموم کشاورزی ارگانوکلره در بافت عضله ماهی های مورد مطالعه نشان می دهد که غلظت سم هپتاکلر در موارد ذکر شده در بالا از حد بیشینه باقی مانده (MRL) نیز تجاوز می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
279
لینک کوتاه:
magiran.com/p734901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!