بررسی تاثیر تمرین درمانی بر بهبود تعادل، راه رفتن، کیفیت زندگی و افسردگی افراد سالمند مبتلا به سرگیجه ناشی از ضایعات محیطی سیستم وستیبولار

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرگیجه یکی از علایم درگیری سیستم وستیبولار می باشد که با ایجاد حس چرخش در خود فرد یا محیط، بر هم خوردن تعادل بدن در حین انجام فعالیت های عملکردی، راه رفتن بدون کنترل و ایجاد افسردگی در افراد سالمند تظاهر می یابد. در این مطالعه از تمرینات Cawthorne-cooksey به منظور بر طرف کردن علایم درگیری سیستم وستیبولار افراد سالمند مبتلا به ضایعات محیطی وستیبولار استفاده شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع آینده نگر، شبه تجربی و غیر تصادفی بود و در سال 1386 در کلینیک فیزیوتراپی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان انجام گرفت. از میان بیماران سالمند مبتلا به سرگیجه ناشی از ضایعات محیطی وستیبولار مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا (س)، 41 بیمار با داشتن شرایط ویژه به صورت غیر تصادفی انتخاب گردیدند. تمرینات طی سه مرحله به بیماران آموزش داده و از آن ها خواسته می شد که هر گروه از تمرینات را 3 بار در روز و هر بار 10 دقیقه به مدت یک هفته انجام دهند. قبل و بعد از درمان و بعد از یک ماه پی گیری جهت بررسی بالانس، راه رفتن، کیفیت زندگی و افسردگی بیماران به ترتیب از آزمون های Berg balance scale، Dynamic gait index، Dizziness handicap inventory و پرسش نامه Beck استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS، آزمون های t زوج شده و Wilcoxon استفاده گردید.
یافته ها
در ارزیابی بالانس بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از پی گیری (Follow up) و بعد از درمان و بعد از Follow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P). در ارزیابی راه رفتن بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از Follow up و بعد از درمان و بعد ازFollow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P). در ارزیابی کیفیت زندگی بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از Follow up و بعد از درمان و بعد از Follow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P). در ارزیابی افسردگی بین قبل و بعد از درمان، قبل از درمان و بعد از Follow up و بعد از درمان و بعد از Follow up تفاوت معنی داری حاصل گردید (001/0 > P).
بحث: با توجه به نتایج حاصل از تحقیق می توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از تمرینات Cawthorne-cooksey باعث بهبود تعادل، راه رفتن،کیفیت زندگی و افسردگی افراد سالمند حداقل برای یک ماه می گردد. البته باید توجه داشت که تمرینات باید به طور روزانه توسط بیمار دنبال شود تا نتیجه مطلوب در دراز مدت حاصل گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p737170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!