بررسی ارتباط غلظت هموگلوبین و شاخص توده بدنی ما در در سه ماهه اول نخستین بارداری با وزن هنگام تولد نوزاد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حدود 7/7% کل نوزادان متولد شده در جهان دارای وزن پایین هنگام تولد هستند. همچنین 56% زنان باردار در کشورهای در حال توسعه، 18% در کشورهای توسعه یافته و 80% در جنوب آسیا مبتلا به کم خونی می باشند. نتایج مطالعات در مورد ارتباط میان میزان غلظت هموگلوبین مادر و وزن موقع تولد نوزاد، ضدونقیض می باشد و در کتاب های رفرنس زنان و زایمان نیز در مورد این ارتباط نکته خاصی ذکر نشده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط غلظلت هموگلوبین و شاخص توده بدنی مادر در سه ماهه اول نخستین بارداری با وزن موقع تولد می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه تحلیلی مقطعی، پرونده 555 مادر باردار اول زا مراجعه کننده به 5 مرکز بهداشتی درمانی شهر رشت، بین شهریور 83 تا شهریور 86، که حاوی کلیه اطلاعات مورد نیاز مطالعه، از جمله سن، قد، وزن و هموگلوبین مادر و وزن هنگام تولد بودند، به طور تصادفی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. البته مادرانی که دارای فاکتورهای دخالت کننده بر وزن هنگام تولد بودند، مانند زایمان پره ترم، ناهنجاری های جفتی و ژنتیکی، بیماری های مزمن و استفاده از داروهای خاص، از مطالعه ما حذف شدند. اطلاعات به دست آمده توسط آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه ارتباط معنی داری میان غلظت هموگوبین مادر در سه ماهه اول نخستین بارداری و وزن موقع تولد نوزاد وی به دست نیامد. همچنین این ارتباط بر حسب عامل دخالت کننده سن مادر نیز معنی دار نشد، اما این ارتباط در شاخص توده بدنی بیشتر از kg/m230 معنی دار بود (041/0P= و 225/0 R=). در مطالعه ما فراوانی نسبی وزن کم هنگام تولد 4% و ماکروزومی 5% بود. همچنین میزان فراوانی نسبی کم خونی در مادران باردار مطالعه ما 3/21% بود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه میان غلظت هموگلوبین در سه ماهه اول نخستین بارداری و وزن هنگام تولد نوزاد ارتباط معنی داری وجود ندارد. میزان فراوانی نسبی وزن کم هنگام تولد در جامعه مورد مطالعه ما از میزان متوسط جهانی کمتر است. همچنین میزان فراوانی نسبی کم خونی در مادران باردار مطالعه ما از کشورهای در حال توسعه کمتر و از کشورهای توسعه یافته کمی بیشتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p743765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!