مقایسه ی ویژگی های هنر کتیبه نگاری عصر صفوی در دو مجموعه ی شاخص شیعی ایران (حرم مطهر امام رضا (ع) و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر مقدس مشهد و بقعه شیخ صفی الدین در شهر اردبیل از جمله مجموعه های مهم شیعی ایران می باشند که هریک دارای بخشهای متعلق به ادوار مختلف اسلامی است. از مهمترین ادوار ساخت، تزیین و مرمت این مجموعه ها، دوره صفوی می باشد. از آنجا که در دوران صفوی، فرهنگ هنری ایران زمین، وارد دوره جدیدی از شکوه و عظمت گردیده، بدین سبب از پایگاه خاصی در تاریخ هنر ایران برخوردار است. در دوره مزبور بنا بر دلایل مختلفی از جمله رسمیت مذهب تشیع، توجه به شهر مشهد مقدس به دلیل وجود حرم مطهر رضوی در آنجا (بعنوان شاخص ترین و مهمترین مجموعه شیعی ایران) و شهر اردبیل به دلیل وجود بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی (بعنوان کانون شکل گیری تشیع صفوی و نیز جایگاه مقابر نیاکان شاهان صفوی) بیشتر شد. بخصوص شاه عباس اول طی چند مسافرت جداگانه، اقدامات مختلفی در رابطه با مجموعه رضوی و بقعه شیخ صفی صورت داد. از آنجا که بررسی ابعاد مختلف هنری این مجموعه ها، یکی از بهترین روش ها برای دست یافتن به شناخت کامل تر و عمیق تر از هنر مذهبی و تاثیر مذهب بر هنر ادوار مختلف اسلامی است، نگارنده سعی نموده براساس بررسی کتیبه های دوره صفوی حرم مطهر و بقعه شیخ صفی الدین در اردبیل که اسناد معتبر و ذیقیمتی به شمار می روند، مشخصات هنر کتیبه نگاری صفوی به لحاظ مضامین، تزیینات و... را در این دو مجموعه مهم شناسایی نمایند. باتوجه به یافته های تحقیق علیرغم شباهتهای کلی مضمونی و تکنیکی کتیبه نگاری دوران صفوی در دو مجموعه، برخی تفاوتهای جزئی بخصوص در بخش مضامین نیز مشاهده می شود که اغلب به احادیث اختصاصی امام رضا(ع) در حرم رضوی مربوط می شود.
سئوالات:1- کتیبه های دوره صفوی حرم امام رضا (ع) و بقعه شیخ صفیالدین، هر کدام شامل چه مضامین و محتوایی میباشند؟
2- ویژگی ها، شباهتها و تفاوتهای مضمونی، اجرایی و کاربردی کتیبه های مجموعه های مذکور چیست؟
اهداف
1- یافتن مشخصات هنر کتیبهنگاری دوره صفوی از جنبه های مختلف2- بررسی، مقایسه و تطبیق کتیبه های صفوی در دو مجموعه حرم امام رضا (ع) و بقعه شیخ صفی
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p743992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!