بررسی برخی از شاخص های سلامت جسمی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان گچساران در سال تحصیلی 89-1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلامت انسان ها و در نتیجه ی سلامت جامعه، نقش موثری در توسعه و توانمندی جامعه دارد. سلامت، محور توسعه است و سطح سلامتی جامعه نیز از توسعه یافتگی آن تاثیر می پذیرد.
هدف
هدف این پژوهش، بررسی برخی از شاخص های سلامت جسمی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان گچساران در سال تحصیلی 1388 می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد. در این مطالعه تعداد 1000 دانش آموز پسر 14-12 ساله که در مدارس مقطع راهنمایی شهرستان گچساران مشغول به تحصیل بودند، به صورت نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسش نامه و برگه ی ثبت مشاهدات بود. جمع آوری داده ها از طریق مراجعه به مدارس و بررسی برخی از شاخص های سلامت جسمی دانش آموزان، تکمیل پرسش نامه توسط دانش آموزان و تکمیل برگه ی ثبت مشاهدات توسط پژوهشگر براساس مشاهده انجام شد، که جهت معاینه از ابزارهایی مانند: متر، ترازو، چارت اسنلن، دیاپازون، آبسلانگ، چراغ قوه و دستکش یک بار مصرف استفاده گردید.
نتایج
نتایج حاصل نشان داد که میانه وزن و قد پسران در تمام گروه های سنی، از میانه استاندارد رشد پایین تر بود. به طور کلی وزن 6/4 درصد از دانش آموزان پایین تر از صدک سوم، 2/29 درصد بین صدک سوم تا پنجاهم، 3/54 درصد بین صدک پنجاهم تا نود و هفتم و 9/11 درصد آن ها بالاتر از صدک نود و هفتم قرار گرفته اند و به طور کلی قد 2/3 درصد از دانش آموزان پایین تر از صدک سوم، 6/32 درصد بین صدک سوم تا پنجاهم، 3/52 درصد بین صدک پنجاهم تا نود و هفتم و 9/11 درصد آن ها بالاتر از صدک نود و هفتم قرار گرفته-اند. از نظر وضعیت بینایی، 8/25 درصد از آزمودنی ها، حداقل یک چشم دارای حدت بینایی کمتر از 9/0 داشتند. در رابطه با وضعیت شنوایی، 4/8 درصد دانش آموزان دچار کاهش شنوایی بودند. از نظر دندانی، 72 درصد دارای پوسیدگی بودند. هم چنین اسکولیوزیس، کیفوزیس و لوردوزیس به ترتیب در 8/6 درصد، 4/2 درصد و 9/3 درصد از دانش آموزان دیده شدند و تنها بین میزان تحصیلات پدر و میانگین تعداد فرزندان خانواده با دی ام اف تی، رابطه همبستگی وجود داشت.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش، لزوم توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان، بهداشت تغذیه و ورزش، سلامت بینایی، شنوایی و دستگاه اسکلتی در نزد دانش آموزان را نشان می دهد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p747347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!