بررسی مقایسه ای یافته های کولیوسکوپی و بیوپسی سرویکس با پاپ اسمیر غیر طبیعی

چکیده:
مقدمه

ضایعات پیش تهاجمی سرطان دهانه رحم طی سالهای اخیر افزایش چشمگیر ی یافته است ، تشخیص زودرس و اداره موارد غیرطبیعی، نقش موثری در پیشگیری از تهاجم و درمان به موقع بیماری دارد.

هدف

هدف از انجام این مطالعه ارزیابی نتایج حاصل از یافته های کولپوسکوپی و بررسی ضایعات آسیب شناختی داخل اپیتلیالی در بیمارانی که نمونه پاپ اسمیر مختصری غیرطبیعی است شامل: متاپلازی آتیپیک و حوالی یایسگی، LSIL ، نمای سلولی با هسته درشت (Enlargmen Nuclear) و مقایسه نتایج حاصل از کولپوسکپی و بیوپسی با گزارشات پاپ اسمیر بوده است . مواد و روش‌ها: بررسی حاضر بصورت مقطعی طی دوره یک سال و نیم از خرداد 1377 لغایت آذرماه 1378 در بیمارستان الزهرا رشت انجام گردید، در این مطالعه تمام بیمارانیکه پاپ اسمیر مختصری غیرطبیعی داشتند، تحت ارزیابی فوری با کولپوسکپی و بیوپسی از ضایعات مشکوک قرار گرفتند. از آزمون کای دو با استفاده از نرم افزار spss.9 جهت تعیین تفاوت بین نتایج گزارشات پاپ اسمیر و کولپوسکوپی استفاده شد.

نتایج

از 70 نفر جمعیت مورد بررسی 49 نفر (70%) دارای گزارش آسیب شناختی ضایعات اپی تلیایی بادرجه پایین یا بالا بودند.ضایعات آسیب شناختی داخل اپی تلیایی در 14 مورد(6/66) از 21 بیمار با نتیجه پاپ اسمیر ASCUS مشاهده شد که در میان آنها یکنفر مبتلا به HSIL و 13 نفر دچار LSIL بودند. از 18 بیمار با نتیجه پاپ اسمیر سلول هسته درشت 12 مورد (6/66) مبتلا به ضایعات داخل اپی تلیالی بودند(2 نفر HSIL، 10 نفر LSIL).از 19 بیمار با نتیجه پاپ اسمیر متاپلازی آتیپیک و حوالی یایسگی 12 مورد(2/63) دچار ضایعات LSIL (84%)بودند.از 12 بیمار با نتیجه پاپ اسمیر LSIL ،10 مورد(3/83) مبتلا به ضایعات داخل اپی تلیالی بودند (3مورد HSIL ، 7 مورد LSIL).در بیماران 35 سال سن و بیشتر نسبت به زنان کمتر از 35 سال احتمال داشتن ضایعات آسیب شناختی داخل اپی تلیایی32/1 بود(05/0 <P).

نتیجه گیری

با توجه به مشاهده ضایعات آسیب شناختی داخل اپی تلیالی با درجه بالا در بیماران با جواب پاپ اسمیر LSIL و نمای سلولی با هسته درشت در سنین 35 سال و بالاتر و نیز ASCUS با سن کمتر از 35 سال انجام کولپوسکپی و بیوپسی در صورت داشتن مرکز مجهز پیشنهاد میگردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p757843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!