مقایسه برخی از ویژگی های فنوتیپی، سرولوژیکی و مولکولی جدایه های Pseudomonas syringae pv. syringae عامل شانکر درختان میوه هسته دار و بلایت غلات

پیام:
چکیده:
باکتری های موجود در گروه Pseudomonas syringae pv. syringae مجموعه ناهمگنی را تشکیل داده که دارای طیف وسیعی از باکتری های بیماریزا با دامنه میزبانی متنوع می باشد. بیماری های شانکر درختان میوه هسته دار و بلایت برگی گندم و جو از جمله بیماری هایی هستند که بوسیله جدایه های این باکتری ایجاد می گردند. جهت تشخیص جنبه های متمایز کننده جدایه های این پاتووار در روی این دو گروه میزبان (هسته داران و غلات)، ویژگی های فنوتیپی جدایه ها با انجام 133 آزمون بیوشیمیایی و تغذیه ای مورد مقایسه قرار گرفت. واکنش تمامی جدایه های باکتری از هر دو گروه میزبانی، در آزمونهای مختلف مشابه یکدیگر بوده و تنها در مصرف تری هالوز و آلفا دی ملیبیوز از یکدیگر قابل تمایز بودند. آنتی بیوگرام جدایه های عامل این دو بیماری اختلافات کمی را با یکدیگر نشان دادند. در مقابل نتایج آزمون بیماریزایی نشانگر اختصاصی بودن جدایه ها بر روی میزبان اصلی آنها بود. به علاوه جدایه هایی که در آزمون بیماریزایی علایم شدیدتری را روی میزبانها بوجود آوردند، دارای قدرت تولید توکسین (سرینگومایسین) بیشتری بودند. آنتی سرم علیه نماینده جدایه های هر دو گروه میزبانی در خرگوش تولید و در مقایسه سرولوژیکی به کار برده شد. نتایج نشان داد که با کمک آزمون های سرولوژیکی می توان با درجه اطمینان بالایی جدایه های این دو گروه میزبانی را از یکدیگر متمایز ساخت. الکتروفورز پروتئین های محلول، شباهت زیاد الگوی پروتئینی جدایه های دو گروه میزبانی را نشان داد. البته معدودی از نوارهای پروتئینی در بین جدایه ها متفاوت بودند که خود نشان دهنده ناهمگونی حتی در درون جدایه های هر گروه می باشد. از نقوش آیزوزایمی برای تفکیک جدایه های این دو گروه نیز بهره گرفته شد. الگوی آنزیمی سوپراکسید دیسمیوتاز و در درجه بعدی نقوش استرازی قادر به تفکیک جدایه های دو گروه میزبانی از یکدیگر بودند. این نتایج نشان دهنده وجود ناهمگونی در جدایه های P. syringage pv. syringae و نیاز به انجام بررسی های وسیع و همه جانبه در جهت روشن ساختن طبقه بندی آنها می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
317
لینک کوتاه:
magiran.com/p764409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!