تغییرات رفراکتیو و توپوگرافیک قرنیه پس از عمل جراحی

چکیده:
زمینه و هدف
تغییرات عیوب انکساری پس از جراحی استرابیسم و تاثیر کشش عضلات خارج چشمی در توپوگرافی قرنیه به عنوان عامل زمینه ای در ایجاد آن پیشتر مطرح بوده است. با توجه به آنکه اغلب مطالعات پیشین با جراحی سنتی و مدت پیگیری کوتاه مدت همراه بوده است و تغییرات همزمان سیکلورفرکشن و توپوگرافی قرنیه مورد توجه قرار نگرفته، این مطالعه طرح ریزی شده است تا تغییرات رفراکتیو و توپوگرافیک قرنیه پس از جراحی استرابیسم به طریقه هنگ بک بررسی شود.
روش بررسی
طی یک مطالعه بصورت گزارش موارد، مداخله ای و آینده نگر، 53 چشم از 33 بیمار که کاندید عمل جراحی استرابیسم عضلات افقی به روش هنگ بک بودند، وارد مطالعه شدند. سیکلورفراکشن با اتورفراکتومتر و توپوگرافی قرنیه قبل عمل و 2 هفته، 2 ماه و 6 ماه پس از عمل انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS v.15 و با استفاده از تستهای آماریt وchi square آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین سنی و انحراف معیار 2/10 ± 7/17 بیماران بود. از این تعداد 18 مورد ریسس رکتوس داخلی، 18 مورد ریسس رکتوس خارجی و باقی موارد ریسس همراه ریزکت انجام شد. مقادیر معادل کروی (Spherical Equivalent) ابتدا در 2 هفته به سمت میوپی شیفت کرده و در 2 ماه هایپروپی ایجادشده و سپس در 6 ماه مقادیر مجددا به سمت صفر نزدیک شد (در تمامی موارد (05/0P>). میانگین آستیگماتیسم القا شده در جراحی، محاسبه شده توسط سیکلورفراکشن در 2 هفته، 2 ماه و 6 ماه پس از عمل در مقایسه با قبل از عمل به ترتیب 52/0± 17/0، 62/0± 35/0 و 27/0 ± 11/0 بود (در تمامی موارد 05/0 P<). شیفت کلی محور سیلندر منفی به سمت 180 بود (به ترتیب 2، 24، و 15 درجه). میانگین آستیگماتیسم القا شده محاسبه شده توسط توپوگرافی به ترتیب 97/0± 16/0، 2/1± 53/0 و 63/0± 29/0 بود (05/0 P<). به طور کلی شیفت مریدین Flat به سمت 180 درجه بود (به ترتیب 30، 25 و 7 درجه). مقایسه تغییرات آستیگماتیسم ایجادشده در توپوگرافی و رفراکشن نشان داد که اختلاف معنی داری بین این دو مقدار در هفته دوم وجود دارد (05/0P>) که در 2 ماه و 6 ماه دیده نمی شود.
نتیجه گیری
جراحی هنگ بک می تواند باعث تغییرات انکساری و ایجاد آستیگماتیسم گردد که ممکن است به علت تغییرات قرنیه ای باشد. تغییرات القا شده از جراحی در 2 ماه به حداکثر می رسد و بر خلاف تصورات قبلی این تغییرات با وجود کاهش، حداقل تا 6 ماه پایدار می ماند
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p768741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!