محاسبه رسوب آسفالتین- رزین با استفاده از معادله حالت تجمعی (AEOS) با استفاده از معادله حالت SRK به عنوان ضریب تراکم پذیری فیزیکی

پیام:
چکیده:
رسوب آسفالتین در مخازن نفتی، یکی از مشکلات مهم تولید است. انسداد در محیط متخلخل سازند نفتی، دهانه چاه و تاسیسات فرآورشی از مشکلات جدی تولید نفته ای آسفالتینی میباشد. ساخت مدل پیشبینی رسوب به آن دلیل با اهمیت است که میتوان براساس نتایج آن سیستم های تزریقی و تولیدی را به گونه ای طراحی کرد که مانع تشکیل رسوب آسفالتین شود و یا مقدار آن را به حداقل برساند. معادله حالت تجمعی یکی از کارآمدترین مدلهایی است که برای اینگونه مطالعات به کار میرود. در تئوری سیال تجمعی فرض می شود که ضریب تراکم پذیری از دو بخش، ضریب تراکمپذیری فیزیکی و ضریب تراکم پذیری شیمیایی تشکیل شده است. برای بخش فیزیکی آن از معادله حالت سو آو ردلیچ کوانگ استفاده شده و بخش شیمیایی بهدست آمده در این کار نیز به آن اضافه شده است. با استفاده از فرض بیاثر بودن اجزاء آسفالتین و رزین بر فاز بخار، همچنین مایع بودن رسوب آسفالتین و رزین که فرض های قابل قبولی هستند، ابتدا محاسبات تعادلی بخار- مایع انجام شده و سپس محاسبات تعادلی مایع- مایع انجام میشود. با محاسبه مقدار رسوب آسفالتین بهدست آمده از انجام مدلسازی و مقایسه آن با نتایج تجربی، میتوان مقدار رسوب رزین همراه آسفالتین را نیز محاسبه کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p774174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!