ارزیابی اختلالات دهلیزی در بیماران دارای کاشت حلزون با استفاده از پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در پاسخ به محرک کلیک یا تن برست به عنوان یک آزمون بالینی برای ارزیابی ساکول و عصب دهلیزی تحتانی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات مختلف نشان می دهد کاشت حلزون می تواند تاثیر منفی بر ساختارهای دهلیزی داشته باشد. هدف از این مطالعه، بررسی این پتانسیل در افرادی است که دارای حلزون کاشت شده یک طرفه هستند.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی 33 بیمار دارای کاشت حلزون یک طرفه با میانگین سنی 96/19 سال به عنوان گروه مورد با 30 فرد هنجار با میانگین سنی 27/24 سال به عنوان گروه شاهد شرکت داشتند. میانگین زمان نهفتگی و دامنه پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در همه افرادها ثبت و مقایسه شد.
یافته ها
در هر دو گوش تمامی افراد گروه شاهد امواج هنجار ثبت شد. در 16 مورد (48/48 %) هیچ پاسخی در دو گوش دریافت نشد. در سه مورد (09/9 %) پاسخ ها در هر دو گوش ثبت شدند، ولی در اکثر موارد دامنه امواج در سمت دارای کاشت حلزون کاهش یافته بود. در 14 مورد (42/42 %) پاسخ ها تنها در گوش غیرکاشت شده ثبت شدند
نتیجه گیری
پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی ابزاری ارزشمند برای بررسی عملکرد ساکول در افراد دارای کاشت حلزون است. آسیب به تیغه مارپیچی استخوانی و غشاء پایه به دنبال کاشت حلزون می تواند باعث آسیب به اندام های دهلیزی، به خصوص ساکول، شود. به نظر می رسد ممکن است ساکول به دنبال کاشت حلزون صدمه ببیند و منجر به حذف پتانسیل عضلانی یا کاهش دامنه آن شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p777033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!