مروری برگیرنده های یونوتروپیک گلوتامات و نقش آنها در بیماری های دستگاه عصبی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
گلوتامات نسبتا به طور یکنواخت و به مقدار زیاد در دستگاه عصبی مرکزی توزیع شده و اثرات آن از طریق گیرنده های موجود در غشا به نام گیرنده های یونوتروپیک و گیرنده های متابوتروپیک اعمال می شود. غلظت گلوتامات در دستگاه عصبی به مراتب بیشتراز سایر بافت های بدن بوده و در انتقال سیناپسی، ایجاد تغییرات طولانی مدت در تحریک پذیری سلول های عصبی و تکامل سلول های عصبی دخالت دارد. با وجود اثرات زیاد گلوتامات در عملکرد فیزیولوژیک سلول های عصبی، این ترکیب یک نوروتوکسین قوی نیز می باشد و در بسیاری از اختلالات دستگاه عصبی مرکزی شامل اختلالات نورودژنراتیو، ایسکمی و ضربه دخالت دارد.
در حال حاضر داروهای انتخابی گیرنده هایی گلوتامات باعث پیشرفت قابل ملاحظه ای در شناسایی نقش های فیزیولوژیک و پاتولوژیک آنها در دستگاه عصبی شده اند. به علاوه اثرات مطلوب گیرنده های مذکور در اختلالات عصبی و روان شناختی در مدل های حیوانی باعث هدایت تحقیقات به سمت کاربرد ترکیبات مذکور درآزمایش های بالینی گردیده است. از مهمترین این ترکیبات، آنتاگونیست های گیرنده های یونوتروپیک هستند که در مورد اختلالاتی نظیر صرع، سکته ایسکمی و نظایر آن درآزمایش های بالینی مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف از این مقاله مروری بررسی گیرنده های یونوتروپیک گلوتامات و نقش آنها در سمیت تحریکی و اختلالات دستگاه عصبی می باشد. همچنین تا حدودی انتقال دهنده های گلوتامات و دخالت آنها در شرایط پاتولوژیک بررسی شده و در پایان به نقش گیرنده های مذکور در بیماری های دستگاه عصبی شامل اسکیزوفرنی، آلزایمر و صرع پرداخته می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
361
لینک کوتاه:
magiran.com/p779143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!