ارزیایی اثرات پخش سیلاب بر خصوصیات خاک و ویژگی های رویشی گونه های کنار، کهور و کرت در ایستگاه پخش سیلاب تنگستان، استان بوشهر

پیام:
چکیده:
ارتباط و اثرات متقابل بین خاک و ویژگی های رویشی یک منطقه اقلیمی به قدری به هم وابسته است که نمی توان یکی را بدون دیگری مطالعه نمود. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات پخش سیلاب بر خصوصیات خاک و ویژگی های رویشی گونه های درختی: کنار ایرانی (Ziziphus spina Christi)، کهور پاکستانی (Prosopis juliflora) و کرت (Acacia arabica Wild var. nilotica)، در جنگل های دست کاشت آمیخته به اجرا درآمد. سه قطعه معرف وضعیت منطقه (300 هکتار از شبکه های پخش سیلاب) با ورودی خشکه رود مستقل در ایستگاه تحقیقاتی پخش سیلاب تنگستان واقع در استان بوشهر انتخاب گردید. به منظور مطالعه اثرات پخش سیلاب در سطوح ارتفاعی، هر قطعه به دو سطح ارتفاعی بالادست و پایین دست تقسیم گردید. سپس در هر قطعه 6 پروفیل (جمعا 18 پروفیل) احداث و برخی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک اندازه گیری شد. جهت بررسی تغییرات توده درختی، سطح مقطع در هکتار و درصد تاج پوشش محاسبه گردید. شبکه آماربرداری به روش خوشه ایبا پلات های 1600 مترمربعی (40×40) بود و 4 پلات در اطراف هر پروفیل بررسی شد. اطلاعات حاصل از برداشت های صحرایی و آزمایشگاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه خصوصیات خاک نشان داد که: درصد شن، درصد رس، درصد سیلت، اسیدیته، هدایت الکتریکی، ازت، فسفر و پتاسیم در بین قطعات اختلاف معنی داری دارند و قطعه 1 بهترین نتایج را داشته و وضعیت بهتری نسبت به دیگر قطعات دارد. نتایج نشان داد که پخش سیلاب اثرات متفاوتی در صفات مورد ارزیابی هر سه گونه داشته است. مقایسه سطوح پخش سیلاب حاکی از این بود که درصد تاج پوشش در سطوح ارتفاعی پایین دست وضعیت بهتری نسبت به بالادست دارد. متوسط سطح مقطع در هکتار گونه ها در قطعه 1 بیش از سایر قطعات به دست آمد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p779232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!