مطالعه تجربی سینتیک پلیمریزاسیون پلی بوتادیندارای انتهای هیدروکسیل (HTPB) با ایزوفرن دی ایزوسیانات (IPDI)

پیام:
چکیده:
مطالعه سینتیکی واکنش پلی بوتادین دارای انتهای هیدروکسیل(HTPB) با ایزو فرن دی ایزو سیانات (IPDI) توسط تیتراسیون معکوس انجام شده است. در چهار دمای 0، 40، 50 و 60 درجه سانتیگراد میزان پیشرفت واکنش، ثابت سرعت واکنش و انرژی فعالیت بدست آمده است.
نشان داده شده است که واکنش، دارای سرعت درجه دوم ظاهری از غلظت های HTPB وIPDI می باشد. در نمودارهای درجه دوم، یک عدم تداوم ظاهر شده است که این رفتار بدلیل واکنش پذیری متفاوت گروه های ایزوسیانات در مولکول ایزوفرن دی ایزوسیانات می باشد. مقادیر انرژی فعالیت برای دو قسمت منحنی /8 و /0 کیلو کالری بر مول بدست آمده است. در ادامه کار، اثرپارامترهای نسبت پخت (نسبت اکی والان NCO/OH) و کاتالیست فریک استیل استونات Fe(AA) برروی پلیمریزاسیون پلی بوتادین بررسی گردیده است نتایج این تحقیق نشان می دهد در نمودارهای درجه دوم این واکنش، یک عدم تداوم یا به عبارتی شکستگی وجود دارد. مولکولIPDI یک دی ایزوسیانات سیکلوآلیفاتیک می باشد که شامل یک گروه ایزوسیانات از نوع اول (CH-NCO) و یک گروه ایزوسیانات از نوع دوم (CH-NCO) میباشد. فعالیتهای متفاوت این گروه ها باعث بوجود آمدن عدم تداوم در نمودارهای درجه دوم می شود.
در ادامه مطالعات، اثر دما، نوع ایزوسیانات و کاتالیست بر سیستم واکنش مطالعه شده است. نهایتا مقایسه ای نیز بین سینتیک واکنش سه دی ایزوسیانات شامل تولوئن دی ایزوسیانات(TDI)، هگزامتیلن دی ایزوسیانات (HMDI) و ایزو فرن دی ایزوسیانات (IPDI)انجام شده است و مشاهده گردید سهولت واکنش گری برای ایزوسیانات ها بترتیب بصورت آروماتیک، آلیفاتیک و سیکلو آلیفاتیک می باشد که با توجه به این نتیجه گیری می توان دی ایزوسیانات متناسب با واکنش مورد نظر را انتخاب نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p780667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!