تحلیل پس لرزه 5 فروردین ماه 1385 فین (Mw = 5.9) (ایران-زاگرس)

پیام:
چکیده:
از آنجا که هنوز ارتباط مشخصی بین چین و گسل در کمربند چین و تراست زاگرس وجود ندارد، با بررسی پس لرزه های یک زمین لرزه بزرگ، می توان به بررسی ارتباط بین این ساختارهای زمین ساختی (تکتونیکی) پرداخت. از طرفی روش هایی چون مدل کردن امواج حجمی، حل تانسور ممان و یا در برخی موارد استفاده از تصاویر ماهواره ای قادر به تعیین صفحه گسل نیستند. بررسی پس لرزه های یک زمین لرزه یکی از راه های تشخیص صفحه اصلی از صفحه کمکی است. لازم به ذکر است که روش هایی همچون ساختارهای عمومی لرزه خیزی در منطقه نیز می تواند ما را در تشخیص صفحه اصلی از صفحه کمکی یاری دهد.
در ساعت 58: 10 روز 5 فروردین 1385 زمین لرزه ای با بزرگای گشتاوری 9/5 در بخش فین استان هرمزگان به وقوع پیوست و باعث ایجاد خسارات جزئی در منطقه شد. پس از وقوع زمین لرزه اصلی، 4 پس لرزه با بزرگای بیش از 5 مجددا منطقه را به لرزه درآورد که سازوکار محاسبه شده برای آنها مشابه زمین لرزه اصلی از نوع معکوس است. در این مقاله نتایج حاصل از آنالیز پس لرزه های ثبت شده با شبکه موقت محلی نصب شده در منطقه آورده شده است. توزیع رومرکز پس لرزه های این زمین لرزه پس از تعیین محل به روش تفاضل دوتایی روند شرق-غرب را نشان می دهد و توزیع پس لرزه ها در عمق نشانگر شیبی به سمت شمال است. این شواهد زلزله شناسی وجود فعالیت لرزه ای روی گسلی با امتداد شرق-غرب و شیبی به سمت شمال در منطقه را تایید می کند. با توجه به مقاطع عمقی ایجاد شده وتعیین شیب گسلش، مشخص شد که امتداد این شیب در سطح با هیچ کدام از چین خوردگی های سطحی ناحیه (فین و گونیز) برخورد ندارد لذا با توجه به این مطلب می توان گفت که چین خوردگی در سطح در این ناحیه مستقل از گسلش در عمق صورت می گیرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p782561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!