اثر راسبوریکیس وآلوپورینول در پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به هیپراوریسمی ناشی از سندروم لیز تومور در کودکان مبتلا به لوسمی و لنفوم در بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر(ع): مطالعه کوهورت

چکیده:
زمینه و هدف
سندروم لیز تومور عبارت است از آزادی مواد داخل سلولی به درون جریان خون به طور خود بخودی و یا به دنبال درمان ضد سرطان که با هیپراوریسمی، هیپر کالمی، هیپرفسفاتمی و هیپوکلسمی خود را نشان می دهد. برای پیشگیری و درمان عوارض ناشی از هیپراوریسمی از آلوپورینول و داروی جدید راسبوریکیس استفاده می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر راسبوریکیس و آلوپورنیول در پیشگیری و درمان هیپراوریسمی در کودکان مبتلا به لوسمی و لنفوم و نیز بررسی میزان و سرعت کاهش اسید اوریک، و عوارض ناشی از درمان با راسبوریکیس و آلوپورنیول است.
روش کار
مطالعه انجام شده از نوع هم گروهی(cohort) می باشد که به صورت گذشته نگر بوده. جمعیت مورد مطالعه شامل کودکان مبتلا به لوسمی و لنفوم بود که در بخش خون از تاریخ فروردین 1384 الی آذر 1387 بستری شدند. بیماران بر اساس میزان اسیداوریک ابتدا در دو گروه قرار داده شدند: گروه درمان(اسید اوریک بیشتر و یا مساوی 5/6 میلی گرم در هر دسی لیتر) و گروه پروفیلاکسی(اسید اوریک کمتر از 5/6 میلی گرم در هر دسی لیتر). برای تعیین کارآیی دارو، میزان اسید اوریک در تمامی بیماران در فواصل 24،48 و72 ساعت و بیشتر پس از درمان اندازه گیری شد. عوارض داروها نیز بررسی شد. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS V.13 و از تست های Chi2 و t-test بر حسب لزوم استفاده شد.
یافته ها
در مطالعه بر روی 184 بیمار، 69% لوسمی و31% لنفوم داشتند. 20 نفر با راسبوریکیس و164 نفر با آلوپورینول درمان شدند که میانگین سنی 247/4±93/7 سال بود. 8/60% پسر و2/39% دختر بودند. از نظر گروه درمانی 8/60% در گروه پروفیلاکسی و 2/39% در گروه درمان قرارداشتند. میانگین لوکوسیت روز اول در گروه راسبوریکیس 101910 سلول در میکرولیتر و در گروه آلوپورینول 76/45609 سلول در مبکرولیتر بود که اختلاف معنی دار بین دو گروه را نشان داد)000/0 (p=.
بیشترین زمان پاسخ به درمان در هر دو دارو و در هر دو گروه پروفیلاکسی و درمان در طی 24 ساعت اول بود. میانگین مدت زمان دریافت دارو در گروه راسبوریکیس دو روز و در گروه آلوپورینول 6 روز(87/5 روز)بود)168/6، T= 000/0. (p=بر اساس نتایج t-test بین دو گروه دریافت کننده راسبوریکیس و آلوپورینول از نظر سرعت کاهش اسید اوریک اختلاف معنی دار وجود دارد)467/1، T= 144/0(p=.
متوسط کاهش اسید اوریک در گروه راسبوریکیس از 4/7 به 4/3 میلی گرم در هر دسی لیتر و در مورد آلوپورینول از 4/5 به 9/3 میلی گرم در هر دسی لیتر بود. مجموعا، در 13 بیمار عوارض دارویی مشاهده شد: 6/1% در راسبوریکیس و 4/5% در مورد آلوپورینول.
نتیجه گیری
در مجموع داروی راسبوریکیس، دارویی با کارآیی بالا در درمان و پروفیلاکسی هیپراوریسمی است.این دارو به علت گران بودن فقط در 20 مورد استفاده شد. طول مدت درمان به طور متوسط دو روز و بیمار در مدت کوتاه تری برای شیمی درمانی آماده می شود. از طرف دیگر داروی آلوپورنیول کارآیی مناسب دارد و می توان با اطمینان از آن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p782924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!