بررسی شیوع ناباروری در شهر سنندج در سال 1381

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
نازایی عبارت است از عدم باروری بعد از یکسال مقاربت بدون استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری که یک معضل بزرگ اجتماعی و خانوادگی است و 10 تا 15 درصد زوجها درگیر آن می باشند.
مواد و روش ها
جامعه آماری شامل کلیه زنان شوهر دار 49-15 ساله شهر سنندج در سال 1381 بود. حجم نمونه شامل 902 نفر که بصورت نمونه گیری خوشه ایاز مناطق مختلف شهر سنندج انتخاب و با مراجعه به درب خانه نسبت به مصاحبه با آنها اقدام شد. نوع مطالعه توصیفی تحلیلی (Cross sectional) بود. داده های گردآوری شده وارد نرم افزار آماری SPSS win شده و با استفاده از این نرم افزار نتایج بصورت نسبت و درصد و جداول توزیع فراوانی استخراج گردید.
نتایج
نتایج مطالعه نشان داد 166 مورد از افراد مورد مطالعه نازا بودند بدین ترتیب شیوع نازایی 4/18 درصد بود. از این تعداد 130 مورد یعنی 3/78 درصد نازایی اولیه و 36 مورد یعنی 7/21 درصد دچار نازایی ثانویه بودند. سایر نتایج مطالعه نشان داد شیوع سقط خودبخودی در جمعیت مورد مطالعه 7/4 درصد یعنی 42 مورد بود. همچنین شیوع مرده زایی در افراد مورد مطالعه 6/1 درصد یعنی 14 مورد بود. دیگر نتایج بدست آمده از این مطالعه مشخص نمود که تنها 51 نفر از افراد نازا یعنی 7/30 درصد جهت درمان نازایی به مراکز درمانی و تشخیصی مراجعه نموده بودند و بقیه اقدامی جهت درمان نازایی انجام نداده بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع نازایی در شهر سنندج از بسیاری از مناطق دنیا و همچنین نتایج مطالعات داخل کشور بیشتر می باشد. با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقتصادی اجتماعی منطقه و بافت فرهنگی مردم آن و اهمیت داشتن فرزند در میان مردم لازم است موضوع نازایی بعنوان یک معضل جدی بهداشتی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی های لازم جهت کمک به تشخیص و درمان آن بعمل آید.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p783924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!