سطح سرمی Anti-HBS Ab در بیماران نیازمند به همودیالیز دائم در استان کردستان

چکیده:
مقدمه
با توجه به این مطلب که افراد مبتلا به ESRD به علت ضعف یا نداشتن کارکرد کلیوی، دچار مشکلاتی از قبیل کاهش فعالیت سیستم ایمنی، نیاز مداوم به عمل دیالیز و در نتیجه افزایش حساسیت به عفونتهای منتقل شونده از راه خون، خصوصا هپاتیت B می شوند و برای تعیین میزان ایمنی افراد در برابر ویروس هپاتیت B، این مطالعه توصیفی با هدف تعیین سطح Anti-HBS Ab در میان بیماران نیازمند به همودیالیز دائم در استان کردستان در تابستان 1379 صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی بود. با مراجعه به مراکز همودیالیز تمامی بیمارستانهای استان از تمامی بیماران حاضر در بخشها نمونه های خون و سرم جمع آوری شده و سپس در این نمونه ها با روش ELISA سطح سرمی Anti-HBS Ab و آلودگی به HBS Ag مشخص شد. داده های به دست آمده وارد چک لیست گردید و سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام شد.
نتایج
براساس نتایج این مطالعه مشخص گردید که در جمعیت مورد مطالعه در کل استان 3 نفر (6/2%) از بیماران نیازمند به همودیالیز دائم به ویروس هپاتیت B آلوده‎اند و سطح سرمی Anti-HBS Ab در 60 نفر (6/53%) از بقیه افراد زیر IU/Lit10، در 25 نفر(3/22%) بین IU/Lit10 تا IU/Lit100 و در نهایت در 27 نفر (1/24%) بالای IU/Lit100 است. همچنین مشخص شد که 77 نفر (67%) از این افراد واکسیناسیون خوبی دریافت نموده‎اند و برای 53 نفر از این افراد (46%) در یک سال اخیر واکسیناسیون انجام شده است که در 28 نفر (5/52%) از این افراد تیتر Anti HBS Ab از IU/Lit10 بالاتر بوده است.
نتیجه گیری: در نهایت باید به این نکته پرداخته شود که شرایط فعلی در زمینه واکسیناسیون و استراتژی های تشخیص برای بیماری هپاتیت B و سایر بیماری ها، به هیچوجه قابل توجیه نمی‎باشد و نیاز فراوانی به تامین پوشش واکسیناسیون مناسب، کامل و دقیق برای بیماران نیازمند به همودیالیز در استان، با تامین آموزش کافی برای پرسنل و مسئولین واکسیناسیون و دقیق‎تر کردن اقدامات لازم برای شناسایی موارد جدید بیماری و برای تامین امنیت کافی در زمینه این بیماری و البته سایر بیماری های قابل انتقال از طریق خون وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p783950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!