بررسی شیوع HBsAg در کادر شاغل بیمارستان امام خمینی سقز در سالهای 1379-1378

چکیده:
مقدمه
بیش از 350 میلیون نفر (5درصد) مردم جهان و 300 هزار نفر از مردم ایران یعنی (5/6-4/1 درصد) و 45 هزار نفر از مردم استان کردستان (3 درصد) HbsAg مثبت هستند. کادر درمانی به علت تماس بیشتر با بیماران و وسایل آلوده در معرض خطر بیشتری هستند. جهت بررسی شیوع HbsAg در کادر شاغل بیمارستان امام خمینی سقز مطالعه حاضر در سال 79-1378 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تعداد نمونه های مورد پژوهش 270 نفر بودند، ابزار گردآوری داده ها تکمیل پرسشنامه جهت ثبت آزمایش HBsAg به روش الیزا، مشخصات فردی و سابقه واکسیناسیون، دریافت خون و فرورفتن وسایل نوک تیز آلوده به بدن بود.
نتایج
شیوع HBsAg در این بررسی 6/2 درصد بود، تمام موارد مثبت آنتی ژن سطحی در گروه مذکر، متاهل و واکسینه نشده قرار داشتند، در گروه های سنی جوانتر (30-20) ساله و سابقه خدمت کمتر (10-1) سال موارد مثبت HBsAg 2/14 درصد بود. 8/42 درصد موارد مثبت در رده شغلی خدمات سابقه خدمت داشتند. هیچکدام از موارد مثبت سابقه دریافت خون نداشتند، 1/57 درصد موارد مثبت و 38 درصد موارد منفی سابقه فرورفتن وسایل نوک تیز آلوده به بدن را داشتند. تمامی افراد خانواده نمونه های HBsAg مثبت در آزمایشات بعمل آمده آنتی ژن منفی بودند. نشانی از وجود ارتباط بین سابقه دریافت خون و نوع تاهل با مثبت شدن HBsAg یافت نشد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان دهنده این است که شیوع HBsAg در این بررسی با آمار کشوری و استان کردستان مطابقت دارد. نتایج نشان دهنده آسیب پذیری بیشتر رده شغلی خدمات در این بررسی می باشد و همچنین تاکیدی بر تاثیر مثبت واکسیناسیون هپاتیت B در پیشگیری از بیماری می باشد، جهت به حداقل رساندن شیوع هپاتیت B در بین مردم بخصوص کادر درمانی انجام آزمایشات اجباری شاخص های هپاتیت B از جمله HBsAg، واکسیناسیون کامل هپاتیت B و آموزش مستمر در مواجهه با بیماری های منتقله از راه خون پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p784185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!