بررسی ارتباط زمان وقوع لاکتوژنز IIو شاخص های تن سنجی مادران بعد از زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از دلایل عدم موفقیت مادران در امر شیردهی تاخیر در وقوع لاکتوژنز II می باشد. اخیرا چاقی مادر به عنوان یکی از عوامل موثر در تاخیر وقوع لاکتوژنز II مطرح است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط زمان وقوع لاکتوژنز II و شاخص های تن سنجی مادران در 14 روز بعد از زایمان صورت گرفته است.
روش کار
این مطالعه توصیفی تحلیلی برروی 103 زن زایمان کرده در بیمارستانهای شهید رجایی تنکابن و امام سجاد (ع) رامسر در مدت یکسال انجام شده است. نمونه ها به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند و بر حسب زمان گزارش مادر مبتنی بر وقوع لاکتوژنز II از اولین روز بعد از زایمان، در دو گروه 72 ساعت و کمتر و بیشتر از 72 ساعت قرار گرفتند. سپس در روز 14 بعد از زایمان شاخص های تن سنجی مادر اندازه گیری و ثبت می شد. جهت گردآوری داده ها از فرمهای مصاحبه، ثبت اطلاعات از پرونده و مشاهده استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t، مجذور کای، آزمون من ویتنی، آزمون دقیق فیشر، همبستگی پیرسون و رگرسیون لوجستیک انجام شد.
یافته ها
آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط مستقیم و معنی داری، بین شاخص های تن سنجی 14 روز بعد از زایمان مادر و زمان وقوع لاکتوژنز II نشان داد. دور میانی بازو (248/0r=، 012/0=p)، دور ساق با (387/0=r، 001/0p<)، ضخامت چین پوستی (233/0=r، 018/0=p) و شاخص توده بدنی (378/0=r، 001/0p<) با زمان وقوع لاکتوژنز II ارتباط داشتند. نتایج آزمون رگرسیون لوجستیک نشان داد شاخص توده بدنی مادر نقش تعیین کننده تری در تاخیر در وقوع لاکتوژنز II دارد (006/0=p) همچنین با استفاده از منحنی ROC، مشخص شد که مادران با شاخص توده بدنی 29 و بیشتر در وقوع لاکتوژنز II تاخیر دارند (001/0 p<).
نتیجه گیری
تمام شاخص های تن سنجی با زمان وقوع لاکتوژنز II ارتباط مستقیم و معنی داری دارند اما شاخص توده بدنی نسبت به سایر شاخص ها از اعتبار بالاتری بر خوردار می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p786090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!