بررسی وضعیت انتقال (ترجمان) دانش با تاکید بر انتقال یافته های پژوهشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سال 88_1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه جوامع از دانشگاه ها انتظار پاسخ به نیازهایشان را داشته، این امر از طریق انتقال و تبادل دانش بین دانشگاه، به عنوان تولید کننده ی دانش و سازمان ها و اجتماع به عنوان دریافت کننده ی دانش، امکان پذیر می باشد. دانشگاه به عنوان یکی از مهم ترین منابع تولید دانش بایستی با سازمان های مصرف کننده ی این دانش ارتباط مناسبی داشته، از این طریق به انتقال موثر دانش به سازمان ها اقدام نماید. یکی از مهم ترین بخش های انتقال دانش، ترجمان یافته های پژوهشی به زبان مخاطبان و ذینفعان می باشد. عوامل مختلفی در فرآیند انتقال دانش نقش دارند.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مطالعات ارزش یابی عمل کرد بوده که با روش توصیفی، مقطعی انجام شده است. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه ی اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهش دانشگاه بودند. نمونه ی مورد مطالعه شامل 40 نفر از این افراد که حاضر به مشارکت در پژوهش شدند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، بود. ابزار تحقیق پرسش نامه ی تهیه شده توسط کمیته ی ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران همراه با تغییرات بود که اعتبار و اعتماد علمی آن مجددا محاسبه شد. آلفای 94/0
یافته ها
یافته های این پژوهش نشان داد: 47 درصد از شرکت کنندگان خانم، نیمی از افراد در مقطع تحصیلی دکترای، 68 درصد از شرکت کنندگان اعضای هیئت علمی، سابقه ی کار افراد 53 درصد بالاتر از ده سال و بیش از 85 درصد افراد دارای کارهای پژوهشی بودند. بیش از 70 درصد نمونه ها با مراکز دیگری غیر از محل کار خود مرتبط بودند. میانگین حاصل از سوالات بخش شناسایی نیاز مخاطبان و تبدیل آن به پروژه های تحقیقاتی 78/2، میانگین حاصل از سوالات بخش تولید شواهد قابل استفاده در تصمیم گیری ها 87/2 میانگین حاصل از سوالات بخش کاربرد نتایج پژوهش ها توسط کاربران نهایی 62/2 و در نهایت میانگین کل 75/2 بود.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد، تفاوت چندانی در انتقال و ترجمان دانش بین زن و مرد و سابقه ی کار و انجام پژوهش وجود نداشته است. هم چنین میانگین کل ترجمان دانش در دانشگاه در حد متوسط و از وضعیت مناسب و ایده ال ترجمان دانش پایین تر بود. این امر بیان گر عدم انتقال مناسب یافته های پژوهشی است که با رفع موانع و ارایه ی راه برد های مناسبی هم چون، تشویق پژوهش گران به انتقال یافته های پژوهشی خود به کاربران، می توان ترجمان دانش در دانشگاه را ارتقا بخشید
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p786791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!