عوامل تنش زا و روش های سازگاری بیماران تحت دیالیز صفاقی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماران کلیوی مرحله آخر با تنش زاهای متعدد و مشابهی برخورد می-کنند که بر سطوح عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی آنها تاثیر می گذارد. بدین لحاظ این بیماران بایستی به وابستگی به گروه و تجهیزات پزشکی عادت کرده و عوامل تنش زا را تحت کنترل خود در آورند. شناسایی عوامل تنش زا و روش های سازگاری موثر پرستاران را جهت مدیریت بهتر مشکلات بیماران دیالیز صفاقی یاری خواهد کرد. این مهم لزوم مطالعه ای در خصوص شناخت عوامل تنش زا و روش های سازگاری بیماران دیالیز صفاقی را تایید خواهد نمود.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در آن 70 بیمار دیالیز صفاقی مراجعه کننده به مرکز آموزشی- درمانی امام رضا (ع) تبریز که دارای شرایط سن 14سال به بالا، هوشیاری به مکان و زمان، نداشتن بیماری-های حاد و افسردگی، توانایی جسمی پاسخ به سؤالات، انجام دیالیز حداقل به مدت 6 ماه و رضایت جهت تحقیق بودند جهت شرکت در مطالعه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه شامل مشخصات فردی- اجتماعی، مقیاس تنش زاهای بیماران دیالیز صفاقی (PDSAS) و مقیاس سازگاری جالویک (JCS) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین عوامل تنش زای بیماران دیالیز صفاقی مربوط به تعویض مکرر (7/75%)، احساس نیاز روز افزون به غذاهای پروتئینی (9/62%)، طولانی بودن زمان مورد نیاز برای دیالیز (1/57%)، بی حوصلگی (7/55%) و کاهش اشتها (1/37%) می باشد. بررسی نتایج نشان داد که بیماران دیالیز صفاقی عوامل تنش زای روانی - اجتماعی را بیشتر از عوامل تنش زای جسمی آزار دهنده ذکر می کنند و اکثر واحدهای مورد مطالعه با میانگین امتیاز 3/9±7/41 بیشتر اوقات از روش سازگاری عاطفه محور در مواجهه با عوامل تنش زا استفاده می کنند.
بحث و نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که در بیماران دیالیز صفاقی عوامل تنش زای روانی- اجتماعی شیوع بیشتری از عوامل تنش زای جسمی دارند. با توجه به اهمیت شناخت عوامل تنش زای روانی- اجتماعی و روش های سازگاری می توان با شناسایی مهارت های سازگاری مفید و کارساز از طریق برنامه های آموزشی درمانی فرایند سازگاری بیماران دیالیزی با این عوامل تنش زا را تسهیل نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p791095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!