اولویت گذاری پژوهشی و شیوه های مختلف تعیین اولویت در حوزه سلامت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تعیین اولویت های پژوهشی امری لازم و حیاتی است و این فرایند باید به منظور تسهیل در استفاده مکرر از یافته ها بر اساس اصول صحیح و منطقی، فرایندهای علمی و مکانیزم های درون ساخته صورت گیرد. بررسی شیوه های مختلف اولویت گذاری و به کارگیری هریک با توجه به شرایط و وضعیت خاص هر کشور گامی کلیدی در این امر می باشد.
منابع اطلاعاتی و روش های انتخاب منابع: پژوهش حاضر یک مطالعه مروری است که برای گردآوری داده های آن از روش کتابخانه ای شامل جستجوی مقالات در اینترنت، بانک های اطلاعاتی Google Scholar، Medline، Iranmedex، SIDوIrandoc و کتب مرتبط استفاده شده است.
ترکیب مطالب و
نتایج
برای اولویت گذاری روش های استاندارد شده متعددی وجود دارد که عبارت اند از: روش پژوهش در ضرورت های سلامت ملی توسط کمیسیون پژوهش های سلامت برای توسعه، فرایند 5 مرحله ای کمیته تخصصی پژوهش سلامت، نمایه دیداری اطلاعات سلامت که توسط کمیته مشورتی تحقیقات سلامت ارایه شده است و روش ترکیبی ارایه شده در نشست جهانی تحقیقات سلامت. هر یک از این روش ها دارای ویژگی های منحصر به خود است. البته با وجود متفاوت بودن ابعاد و چگونگی فرایند تعیین اولویت ها از کشوری به کشور دیگر، تاثیر نهایی این فرایند در تمامی کشورها تقریبا یکسان و مشابه است.
نتیجه گیری
آگاهی از روش های مختلف اولویت گذاری و بهره گیری از نقاط ضعف و قوت هر یک جهت انجام اولویت گذاری به روشی نظام مند و قابل اجرا در سطح ملی هر کشور بسیار سودمند است. یافته های حاصل از مطالعات حاکی از آن است که از میان روش های استانداردشده اولویت گذاری، روش ترکیبی به دلیل ترکیب خصوصیات خوب روش های دیگر و رفع معایب آنها نسبت به سایر روش ها برتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p795840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!