بررسی تزریق همزمان سلولهای بنیادی عصبی و (-)- دپرنیل در بهبود ضایعه نخاعیContusion در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
بررسی بهبودی عملکردی ناشی از (-)- دپرنیل و سلولهای بنیادی عصبی (Neural Stem Cells; NSCs) در مدل ضایعه نخاعی Contusive در رت 4 سر رت ماده سالم نژاد Sprague Dawley وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی و مساوی (6=n) به گروه های کنترل، شم، دریافت کننده NSCs و دریافتکننده همزمان NSCs و (-)- دپرنیل تقسیم شدند. همه حیوانات در سطح مهره T لامینکتومی شدند. در گروه های کنترل، NSCs و دریافتکننده همزمان NSCs و (-)- دپرنیل ضایعه contusion بر اساس تکنیکWeight Dropping ایجاد گردید. (-)- دپرنیل روزانه با دوز /0 میلیگرم به ازای کیلوگرم وزن بدن در گروه دریافتکننده همزمان NSCs و (-)- دپرنیل و در گروه کنترل، NSCs و شم به همان میزان نرمال سالین به صورت داخل صفاقی به مدت 4 روز تزریق گردید. در گروه های NSCs و دریافتکننده همزمان NSCs و (-)- دپرنیل در روز نهم بعد از آسیب 00000 سلول بنیادی عصبی نشاندار با هدایت استرئوتاکسیک پیوند شد. تست حرکتی (Basso Beattie Bresnahan; BBB)، در روز اول بعد از ایجاد ضایعه و در آخر هر هفته تا پایان هفته هشتم در همه گروه ها انجام شد. حجم حفره، حجم بافت باقیمانده و تعداد نورونهای حرکتی در مقاطع انجمادی محل ضایعه محاسبه و با هم مقایسه گردیدند (ANOVA). همچنین تمایز سلولهای پیوند شده به آستروسیت، الیگودندروسیت و نورون توسط ایمونوهیستوشیمی بررسی شد.
توانایی حرکتی گروه دریافتکننده همزمان NSCs و (-)- دپرنیل در مقایسه با گروه کنترل و NSCs، در پایان مطالعه، به طور معنی داری افزایش نشان داد. در بررسی بافت باقیمانده نخاع و تعداد متوسط نورونهای حرکتی هم افزایش معنی داری در گروه NSCs و دریافتکننده همزمان NSCs و (-)- دپرنیل نسبت به کنترل مشاهده شد (05/0>p). همچنین در بررسی ایمونوهیستوشیمی، سلولهای پیوند شده در پایان مطالعه زنده بودند و در هر دو گروه به نورون، آستروسیت و الیگودندروسیت تمایز یافتند، در گروه دریافت کننده همزمان NSC و (-)- دپرنیل سلولهای پیوند شده، به طور عمده به یکی از رده های سلولی بیان شده تمایز پیدا کرده بودند و پراکندگی بیشتری نیز داشتند در حالی که در گروه NSCs سلولهای پیوند شده در نزدیکی حفره تشکیل شده در نخاع متمرکز بودند و تمایز کمتری را نشان دادند.
این تحقیق نشان داد که تجویز (-)- دپرنیل به همراه پیوند NSCs به احتمال با حفظ نورونهای حرکتی و بافت نخاع و همچنین جایگزینی سلولهای از بین رفته در نخاع، باعث بهبودی حرکتی بیشتری نسبت به NSCs به تنهایی، در مدل ضایعه نخاعی Contusion در رت گردیده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
411
لینک کوتاه:
magiran.com/p797826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!