تجزیه و تحلیل کیفیت سوالات آزمونهای چندگزینه ای رشته کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
روش های مختلفی برای ارزشیابی علمی دانشجویان وجود دارد. یکی از رایج ترین آنها طراحی سئوالات چند گزینه ای می باشد که چنانچه به درستی طراحی شوند روش مناسبی برای سنجش آموخته های دانشجویان می باشد. با توجه به گسترش استفاده از آزمونهای چندگزینه ای، این مطالعه به منظور بررسی کیفیت آزمونهای چندگزینه ای رشته مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اجرا شده است.
روش کار
در یک مطالعه توصیفی تحلیلی تمامی آزمونهای سوالات چندگزینه ای (MCQ) پایان ترم مربوط به دوره کارشناسی رشته تحصیلی رشته مدراک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامل کاربرد رایانه، زبان انگلیسی، سیستمهای رایج طبقه بندی، اصطلاحات پزشکی 3، روش تحقیق و شاخص ها و تحلیل داده های بهداشتی انتخاب شدند. سپس شاخص دشواری و تمیز سئوالات با استفاده از نرم افزارهای Excel2007 و SPSS16 و با کمک روش های آمار توصیفی و آزمونهای آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
نتایج نشان داد از 128 سئوال، 105 سئوال (7/57%) دارای ضریب دشواری مناسب که کمترین آن مربوط به روش تحقیق با 59/0 و بیشترین آن مربوط به اصطلاحات پزشکی 3 با 78/0است. قدرت تمیز 133 سئوال (1/73%) در حد ضعیف تا خیلی ضعیف بطوری که زبان انگلیسی (05/0-) و سیستم های رایج طبقه بندی (03/0-) ضعیف ترین قدرت تمیز و روش تحقیق (23/0) و کاربرد رایانه (18/0) بالاترین قدرت تمیز را داشتند. نتایج آزمون آماری نشان داد میزان سختی و قدرت تمایز در همه دروس با هم تفاوت معنی داری دارند (05/0< P)0همچنین بین ضریب دشواری و تمیز سئوالات رابطه ای مشاهده نشد.
نتیجه گیری
هر چند ضریب دشواری برای تمامی آزمونهای از میزان قابل قبول و مناسب برخوردار بود ولی نتایج شاخص تمیز نشان داد تقریبا برای تمام سئوالات آزمونها، کیفیت در حد ضعیف تا خیلی ضعیف می باشد. بنابراین بهتر است این سئوالات از بانک سوالات حذف شوند یا بطور اساسی مورد تجدید نظر قرار گیرند
زبان:
فارسی
در صفحه:
177
لینک کوتاه:
magiran.com/p797887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!