تاثیر سیاست یارانه ای دولت در تولید محصول گندم آبی

پیام:
چکیده:
این مقاله با هدف بررسی تاثیر سیاست یارانه ای دولت در تولید گندم آبی انجام پذیرفته است. بدین منظور با استفاده از روش های اقتصادسنجی و با بهره گیری از اطلاعات سری زمانی سالهای 1363-85 نهاده های کود شیمیایی، بذر، سم، نیروی کار و آب، ابتدا تابع تولید گندم آبی با روش ARDL تخمین زده شد و پس از محاسبه کششهای تولیدی این نهاده ها، با تخمین همزمان توابع هزینه و تقاضای نهاده های تولیدی به روش ISUR، حساسیت کشاورزان نسبت به تغییرات قیمت این نهاده ها مشخص گردید.
نتایج حاکی از کم کشش بودن تقاضای نهاده های کود، بذر و آب نسبت به تغییرات قیمت آنها و کشش پذیر بودن تقاضای نهاده های سم و نیروی کار نسبت به تغییرات قیمت آن است. نتایج حاصل از تحلیل سیاست یارانه ای دولت نیز نشان داد که اعطای یارانه به نهاده سم به دلیل کشش پذیر بودن تقاضای این نهاده نسبت به قیمت، باعث افزایش مصرف بی رویه این نهاده و در نهایت منجر به کاهش تولید گندم آبی به میزان 133/3% شده است. همچنین اعطای یارانه به نهاده های کود و بذر به دلیل بی کشش بودن تقاضای این نهاده ها، تاثیر ناچیزی در افزایش تولید گندم آبی داشته است، به طوری که میزان تولید گندم آبی بر اثر اعطای یارانه کود 306/0 درصد و یارانه بذر 2/0 درصد افزایش یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p797939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!