ارائه روشی سریع برای ارزیابی لرزه ای ساختمانهای موجود در ایران

چکیده:
در دهه های اخیر تلاش فزاینده ای برای ارزیابی مقاومت لرزه ای ساختمانهای موجود به عمل آمده است؛ اما با توجه به تنوع ساختمانها و پیچیده بودن اثر عوامل و پارامترهای مختلف در آسیب پذیری لرزه ای ساختمانها، تهیه و تدوین استانداردهای سنجش ضعف، بسیار مشکل می باشد.
بدین منظور در این تحقیق پس از بررسی دستورالعملهای ارزیابی لرزه ای سریع ساختمانهای موجود و همچنین برداشتهای میدانی از 116 ساختمان موجود در منطقه 8 تهران به روش سیستماتیک و نظرسنجی از اساتید و مهندسین سازه ای مجرب، روشی نوین برای ارزیابی لرزه ای سریع ساختمانهای موجود در ایران ارائه گردیده است.
این روش دارای پرسشنامه ای است که اطلاعات مختلفی از جمله شالوده و خاک زیر پی، اسکلت و دیافراگم، معماری، اتصالات، میانقابها، نما و تاسیسات را در بر می گیرد. برای تهیه این پرسشنامه، یک فرم نظرسنجی بر اساس عوامل منظور شده در دستورالعملهای ارزیابی لرزه ای ساختمانهای موجود و همچنین اشکالات موجود در نمونه های گرفته شده از ساختمانهای منطقه 8 تهران تنظیم شد و با ارسال به 50 نفر از اساتید و مهندسین سازه ای مجرب، از آنها خواسته شد تا تاثیر این عوامل را به صورت درصد در رفتار لرزه ای ساختمانها مشخص کنند. از آنجا که ملاک این نظرسنجی روش دلفی (Delphi) می باشد؛ بعد از سیر نظرسنجی، از تحلیل نظرات کارشناسان و همچنین وجه اشکالات ساختمانها در ناحیه مورد مطالعه، وزنهایی برای فاکتورهای ارزیابی لرزه ای پرسشنامه پیشنهادی در نظر گرفته شد. در نهایت با پیشنهاد حدود بازه های آسیب پذیری، راهکارهای مدیریتی در مورد نحوه برخورد با ساختمانهای مورد ارزیابی ارائه شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p799014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!