بررسی اثر اضافه کردن غلظتهای متفاوت از حلال اتانول به عامل باند بدون حلال روی استحکام باند ریزبرشی به عاج

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات مختلف نشان داده است که حلال در باندینگ به نفوذ رزین به عاج دمینرالیزه کمک می کند، اما می بایست قبل از کیور حذف گردد تا رزین به خوبی پلی مریزه شود و باند قابل قبولی ایجاد گردد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر اضافه کردن حلال آلی اتانول به عامل باندینگ بدون حلال James-2 روی استحکام باند ریز برشی به عاج است.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی عوامل باندینگ با نسبتهای مختلف از حلال اتانول تهیه شدند، بدین صورت که مقدار مناسب از حلال اتانول به عامل باندینگ بدون حلال James-2 اضافه گردید تا نسبتهای 5 ٪، 10 ٪ و 20 ٪ از آن به دست آید.
در این مطالعه بیست دندان مولر سوم خارج شده مورد استفاده قرار گرفتند. بعد از برداشت سطح اکلوزالی دندان، میانی تاج (از بعد اکلوزوجنجیوالی) با اره الماسی با خنک کننده آب قطع شد. پس از پالیش با کاغذ سیلیکونی و حاصل شدن لایه اسمیر، نمونه ها اچ شده و با آب شسته و با کاغذ جاذب رطوبت خشک شدند. آنگاه نمونه ها به چهار گروه تقسیم شدند و عامل باندینگ James-2 و عوامل باندینگ فوق الذکر در دو لایه روی عاج نمونه ها اعمال و کیور شدند. استوانه های کامپوزیتی به قطر حدود 8/0 میلی متر توسط لوله های سیلیکونی روی سطح عاج قرار داده شد و کیور شدند. سپس استحکام باند ریز برشی آنها توسط دستگاه Universal testing machine (SMT-20، Santam، Iran) اندازه گیری گردید. آنالیز آماری با استفاده از one-way ANOVA و Tukey انجام گرفت.
یافته ها
آنالیز آماری بین گروه های مورد مطالعه نشان داد که با اضافه کردن 5 ٪ اتانول به عامل باندینگ بدون حلال James-2 استحکام باند ریز برشی آن به طور معنی داری افزایش یافت. (69/6 ± 1/32 مگاپاسکال). لیکن هیچ تفاوت معنی دار آماری بین گروه های 0 ٪ و 10 ٪ و 20 ٪ مشاهده نشد. به ترتیب (8/5 ± 25 مگاپاسکال – 93/4 ± 8/24مگاپاسکال – 51/4 ± 8/21مگاپاسکال)
نتیجه گیری
افزودن 5 ٪ اتانول به باندینگ بدون حلال James-2 سبب افزایش استحکام باند آن شد. اما مقدار بیشتر حلال نتوانست استحکام باند را افزایش دهد. می توان علت این امر را حلال باقیمانده که به طور کامل حذف نشده دانست که احتمالا منجر به پلی مریزاسیون ناقص و ایجاد خلل و فرج در لایه چسب می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
190
لینک کوتاه:
magiran.com/p800151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!