بررسی انتظارات زنان در جامعه امروز ایران اسلامی

چکیده:
تحلیل یافته های به دست آمده از تحقیقات مختلف پیرامون موضوعات ازدواج، تحصیلات و اشتغال زنان نشان میدهد که؛ در حال که بیشتر مسئولان ازدواج را جزو مسائل اولویت دار در نظر می گیرند تنها3/5 درصد از پاسخگویان ازدواج را به عنوان هدف مهم خود تلقی می کنند و ازدواج اولویت هفتم پس از اشتغال، تحصیل، درآمد، افزایش مهارت، رسیدن به مقام و خدمت به مردم در نگرش جوانان تهرانی قرار دارد.
در بعد دانش اندوزی سواد دختران جوان دو برابر میانگین سنوات تحصیلی مادرانشان است. امروزه بیش از 70 درصد متقاضیان کنکور را دختران تشکیل می دهند که موجب افزایش انتظارات شغلی این قشر تحصیل کرده می گردد. در زمینه اشتغال یافته ها نشان می دهد که تنها در عرصه علم و پژوهش تعداد محققین و متخصصین زن بعد از انقلاب اسلامی به ویژه در وزارتخانه آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی رشد چشمگیری داشته و دارای نرخ4/71 در می باشد. اما زنان در مشاغل مدیریتی به ندرت به کار گرفته می شوند. 97 درصد پست های مدیریتی در اختیار مردان است. نرخ مشارکت زنان در جمهوری اسلامی 5/11 درصد می باشد که توسط کارشناسان بانک جهانی جزو کشورهای با پایین ترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در نمودار کشورهای در حال توسعه ارزیابی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p801499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!