بیان اسامی با و بدون اعمال محدودیت زمانی 4 ثانیه در کودکان طبیعی 5/2 تا 4 ساله فارسی زبان اراک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
واژه ها به عنوان ابزارهایی نمادین برای برقراری ارتباط به کار می روند. کودکان در مسیر رشد و تکامل زبان، ابتدا اسامی را فرا می گیرند و در این دوره، بسامد کاربرد اسامی بیش از سایر انواع کلمات است. با توجه به اهمیت اسامی در روند رشد زبان، این پژوهش با هدف جمع آوری بخشی از داده های هنجاری برای آزمون تصویری بیان اسامی و بررسی توانایی بیان اسامی (با و بدون اعمال محدودیت زمانی 4 ثانیه) در کودکان طبیعی 5/2 تا 4 ساله فارسی زبان اراکی انجام گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است. 110 کودک طبیعی 5/2 تا 4 ساله (56 پسر و 54 دختر) از مهدکودک های شهر اراک انتخاب شدند. در این بررسی، آزمون تصویری بیان اسامی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
میانگین امتیازات بیان اسامی (با و بدون اعمال محدودیت زمانی4 ثانیه) در گروه های سنی 5/2، 3، 5/3 و 4 ساله، به ترتیب افزایش پیدا کرده است و میانگین های امتیازات در بین تمام گروه ها، به غیر از گروه های 3 و 5/3 ساله، با یک دیگر تفاوت معنی داری دارند. هم چنین میانگین امتیازات بیان اسامی در تمام گروه های سنی، با اعمال محدودیت زمانی کاهش پیدا کرده است.
نتیجه گیری
توانایی بیان اسامی در 4 گروه سنی مورد مطالعه با یک دیگر تفاوت دارد. آزمون تصویری بیان اسامی می تواند این تفاوت را نشان دهد. هم چنین، اعمال محدودیت زمانی 4 ثانیه درجه دشواری آزمون را افزایش می دهد. علاوه بر آن، میانگین امتیازات بیان اسامی با اعمال محدودیت زمانی 4 ثانیه می تواند برای ارزیابی کودکان دچار اختلالات زبانی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
152
لینک کوتاه:
magiran.com/p804083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!