اهمیت Tornacia sarjeantii در پالینوستراتیگرافی رسوبات دونین بالایی غرب گرمابدر شمال شرق تهران

پیام:
چکیده:
پالینوفلورای متنوعی شامل انواع پالینومورف های مربوط به محیط های دریایی و خشکی مانند میکروفیتوپلانکتون ها، اسپورها، کریپتوسپورها، کیتینوزوآها، و اسکولوکودونت ها با حفظ شدگی بسیار خوب در نهشته های سازند جیرود در برش چینه شناسی غرب گرمابدر، شمال شرق تهران، وجود دارند. در پالینوفلورای مذکور، میکروفیتوپلانکتون ها و اسپورها تنوع و فراوانی نسبی بیشتری داشته و فرم های زیر، که پراکندگی چینه شناسی شناخته شده ای در رسوبات دونین بالایی مناطق مختلف دنیا دارند، نیز در این مجموعه دیده می شوند.
Daillydium pentaster، Papulogabata annulata، P. lobata، Cymatiosphaera perimembrana، C. radiosepta، Chomotriletes vedugensis، Deltotosoma intonsum، Crassiangulina tesselita، Tornacia sarjeantii، Gorgonisphaeridium ohioense، Unellium lunatum، Unellium piriforme، and Retispora lepidophyta.
انواع میکروفیتوپلانکتون های دریایی مانند Gorgonisphaeridium ohioense، Daillydium pentaster، Unellium lunatum، Unellium piriforme، Tornacia sarjeantii که در تعیین سن نسبی و تطابق رسوبات دونین در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار گرفته اند، در پالینوفلورای مورد مطالعه فراوانی قابل توجهی دارند. با توجه به اولین افق وجود (FOO) و آخرین افق حضور (LOO) مربوط به Tornacia sarjeantii در رسوبات سازند جیرود در برش چینه شناسی مورد مطالعه، range zone T. sarjeantii به ضخامت 118 متر و به سن دونین پسین (فرازنین- فامنین) معرفی و با بیوزون های موجود مبتنی بر میکروفیتوپلانکتون های دریایی دونین پسین مربوط به سایر نقاط دنیا مقایسه شده است
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p817960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!