بررسی هیستولوژیک و هیستومورفومتریک تاثیر لاکتوفرین و Porous bovine bone mineral (Bio-oss) بر ترمیم حفرات ایجاد شده در کالواریوم خرگوش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترمیم ضایعات استخوانی به ویژه در نواحی که قرار است تحت درمان ایمپلنت قرار گیرند یکی از مشکلات دندانپزشکان امروز است.
Bovine bone mineral (Bio-oss) یکی از موفق ترین مواد پیوندی است که به عنوان داربستی برای مهاجرت استئوبلاست ها عمل می کند. در صورتی که بتوان با استفاده از ماده ای مهاجرت، تکثیر و تمایز استئوبلاست ها را تسریع کرد، امکان بازسازی حجم بیشتری از استخوان ممکن خواهد شد. شیر حاوی پروتئین هایی است که رشد استخوان را تنظیم می کند و یکی از مهمترین این پروتئین ها لاکتوفرین است. هدف از اجرای این مطالعه بررسی تاثیر اضافه کردن لاکتوفرین گاوی به Bio-oss بر استخوان سازی در کالواریوم خرگوش بود.
روش بررسی
لاکتوفرین در دو غلظت 500 و 50 میکروگرم بر میلی لیتر آماده شد. 10 عدد خرگوش سفید نیوزلندی برای مطالعه در نظر گرفته شدند.
4 حفره مشابه به قطر mm 6 در استخوان کالواریوم نمونه ها ایجاد شد و سپس در دو عدد ازحفره ها Bio-oss با 70 میکرولیتر لاکتوفرین با دو غلظت ذکر شده پر شد، در حفره سوم Bio-oss به تنهایی قرار داده شد و حفره چهارم به عنوان کنترل خالی گذاشته شد. این حفرات پس از 4 هفته مورد بررسی هسیتولوژیک و هیستومورفومتری قرار گرفتند.
یافته ها
در مطالعه حاضر التهاب مشهودی در گروه های مورد مطالعه مشاهده نشد. همچنین در واکنش جسم خارجی، نوع و وایتالیتی استخوان نیز تفاوتی بین گروه ها وجود نداشت. اما در مورد میزان استخوان ساخته شده گروه کنترل از سایر گروه ها به طور معنی داری کمتر بود (05/0P<). در بین سه گروه دیگر گروه های حاوی لاکتوفرین استخوان سازی بهتری داشتند هرچند این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود (1/0P=). با این حال به نظر می رسد اضافه کردن لاکتوفرین به Bio-oss باعث افزایش مختصری در استخوان سازی شده که این اثر در غلظت بالاتر بیشتر بوده است. در مورد میزان متریال باقی مانده نیز بین 3 گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت (392/0P=)، هر چند در گروه های حاوی لاکتوفرین این میزان کمتر از گروه Bio-oss تنها بود.
نتیجه گیری
هرچند تفاوت معنی داری بین گروه ها دیده نشد ولی این طور به نظر می رسد که اضافه کردن لاکتوفرین باعث افزایش مختصری در استخوان سازی شده است. با توجه به محدودیت های مطالعه در مورد دوز لاکتوفرین، حجم نمونه و زمان ترمیم مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. همچنین به دلیل وجود احتمال لاکتوفرین از حفره، یافتن ماده ای حامل برای لاکتوفرین می تواند در شناسایی اثرات این ماده کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
167
لینک کوتاه:
magiran.com/p820575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!