شیوع ژن های شیگا توکسین، اینتیمین و همولیزین در سویه های اشریشیاکلی O157:H7 از نمونه های گوشت چرخ کرده کارخانجات صنعتی شهرستان شیراز

پیام:
چکیده:
اشریشیاکلی سروتیپO157:H7 یکی از عوامل اصلی ایجادکننده مسمومیت غذایی و بیماری هایی مانند کولیت خونریزی دهنده و سندرم اورمی همولیتیک است. عفونت های انسانی ناشی از این باکتری در اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هدف این پژوهش، ارزیابی ژن های بیماری زای stx1، stx2، A eae و hly باکتری اشریشیاکلی O157:H7در نمونه های گوشت چرخ کرده شهرستان شیراز می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش 504 نمونه گوشت چرخ کرده از سه کارخانه، به مدت یکسال جمع آوری و در محیط کشت اشریشیاکلی براث واجد نووبیوسین در دمای Co37 غنی سازی شد. سپس از محیط کشت های CT-SMAC و VRBA به منظور بررسی تخمیر سوربیتول و لاکتوز و از محیط کروموآگار برای بررسی فعالیت بتاگلوکورونیدازی باکتری های جداسازی شده استفاده گردید. با استفاده از آنتی سرم اختصاصی، باکتری اشریشیاکلی O157:H7 تایید و با روش Multiplex PCR وجود ژن های s tx1، stx2، eaeA و hly مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
از مجموع نمونه های گوشت مورد ارزیابی، 466 نمونه در محیط CT-SMAC دارای کلنی های سوربیتول منفی بودند(46/92%). پس از انجام تست های تاییدی از 2(39/0%) نمونه، باکتری اشریشیاکلی O157:H7 جداسازی گردید که در مجموع از کل نمونه ها 39/0% دارای ژن های stx1 وeaeA و 19/0% دارای ژن stx2 بودند.
نتیجه گیری
از آن جایی که اشریشیاکلی O157:H7 یکی از نگرانی های اساسی بهداشت و سلامت گوشت محسوب می گردد، بایستی مورد توجه دائمی قرار گیرد. راه های پیشگیری می تواند موجب کاهش گاوهای آلوده واجد این باکتری و آلودگی گوشت در هنگام کشتار دام و خرد کردن گوشت شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
512
لینک کوتاه:
magiran.com/p821005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!