بررسی اختلالات ریتم شبانه روزی خواب در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز و ارتباط آن با خستگی در مقایسه با گروه شاهد: یک مطالعه ی مورد شاهدی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات ریتم شبانه روزی خواب از جمله ی تظاهرات انواع اختلالات خواب در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز (Multiple Sclerosis یا MS) است.آگاهی از این مشکلات و رویکرد منطقی می تواند به ارتقای سطح سلامت و درمان این بیماران کمک نماید. هدف از این مطالعه، بررسی میزان فراوانی اختلالات ریتم شبانه روزی خواب در بیماران مبتلا به MS در مقایسه با گروه شاهد و تعیین ارتباط آن با خستگی مزمن در این بیماران بود.
روش ها
این مطالعه به صورت مورد شاهدی در سال 1388 در کلینیک بیمارستان الزهرای (س) اصفهان بر روی 120 بیمار مبتلا به MS و 60 نفر به عنوان گروه شاهد انجام شد. پرسش نامه های ارزیابی کیفیت خواب بیماران با تاکید بر اختلالات ریتم شبانه روزی خواب (PSQI) و شدت خستگی (FSS) برای هر کدام از بیماران و گروه شاهد، که از لحاظ سن و جنس با گروه مورد همسان شده بودند، از طریق مصاحبه تکمیل شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان اختلالات ریتم شبانه روزی در بیماران مبتلا به نسبت به گروه شاهد بیشتر بود (002/0 = P). همچنین در بیماران مبتلا بهMS با خستگی شدید، این طیف از اختلالات خواب در مقایسه با بیماران مبتلا به MS با خستگی خفیف افزایش نشان داد (05/0 > P).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که میزان اختلالات ریتم شبانه روزی خواب در بیماران مبتلا به با خستگی شدید و با خستگی خفیف، نسبت به گروه سالم بیشتر است. افزایش توزیع فراوانی این گروه از اختلالات، احتمال آسیب پذیری بیشتر ساعت بیولوژیک مغز را، که تنظیم کننده ی ریتم های شبانه روزی (Circadian) است، در جریان بیماری MS تقویت می کند. تایید ارتباط آناتومیک محل پلاک های دمیلینه با انواع اختلالات خواب نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
701
لینک کوتاه:
magiran.com/p826591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!