پیش بینی قابلیت القای تاکی کاردی بطنی بر اساس قابلیت هدایت بطن به دهلیز در بیماران مشکوک به تاکی آریتمی بطنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امکان پیش بینی قابلیت القای تاکی کاردی بطنی از طریق فاکتورهای بالینی و نیز قابلیت هدایت بطن به دهلیز، شناسایی بیماران پر خطر برای تاکی آریتمی بطنی را آسان تر می کند.
روش ها
تعداد 54 نفر از مراجعین به درمانگاه های بیمارستان چمران اصفهان، که به علت شک به تاکی آریتمی بطنی کاندید مطالعه ی الکتروفیزیولوژی بودند، از مهر 1386 تا مهر 1388 وارد مطالعه شدند. از بیماران، معاینه و شرح حال، الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی و مطالعه ی الکتروفیزیولوژی (اندازه گیری های پایه و القای تاکی کاردی بطنی) به عمل آمد.
یافته ها
متوسط سنی بیماران 14 ± 4/59 سال بود. چهل و سه نفر (6/79 درصد) مرد بودند و 39 نفر (2/72 درصد) سابقه ی بیماری ایسکمیک قلب (IHD) داشتند. تاکی کاردی بطنی (VT) در 6/55 درصد (30 بیمار) القا شد و هدایت بطن به دهلیز در 21 بیمار (9/38 درصد) ثبت گردید. تاکی کاردی بطنی در 4/52 درصد از بیماران با قابلیت هدایت بطن به دهلیز (11 از 21 بیمار) و در 6/57 درصد از بیماران بدون قابلیت هدایت بطن به دهلیز (19 از 33 بیمار) القا شد (3/0 = P). متوسط Ventriculoatrial Wenchebach point (VAWP) در بین بیماران با قابلیت القای تاکی کاردی بطنی و بیماران بدون القای آن به ترتیب 6/96 ± 400 میلی ثانیه و 6/103 ± 393 میلی ثانیه بود (4/0 = P). سابقه ی بیماری ایسکمیک قلب و اختلال عملکرد بطن چپ باافزایش قابلیت القای تاکی کاردی بطنی همراه بود. سابقه ی بیماری ایسکمیک قلب پیش بینی کننده ی مستقل قابلیت القای تاکی کاردی بطنی بود.
نتیجه گیری
قابلیت القای تاکی کاردی بطنی در بیماران بدون هدایت بطن به دهلیز اندکی بیشتر از بیماران با قابلیت هدایت بطن به دهلیز بود اما این تفاوت معنی دار نبود. وجود بیماری ایسکمیک قلب به طور مستقل و اختلال عملکرد بطن چپ به طور وابسته قابلیت القای تاکی کاردی بطنی را پیش بینی می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
725
لینک کوتاه:
magiran.com/p826594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!