ارزیابی تغییرات اولیه در فلوی دیاستولیک دریچه ی میترال و یافته های

پیام:
چکیده:
مقدمه

در مطالعات تجربی و بالینی، پس از انجام Percutanouse coronary angioplasty (PCI)، چه در فاز اولیه و چه در فاز دیررس، بهبودی عملکرد دیاستولی Left ventricle (LV) اتفاق می افتد. از آن جا که فلوی دیاستولی میترال، که توسط Pulse wave (PW) اندازه گیری می شود، محدودیت هایی دارد، به تازگی از Tissue doppler imaging (TDI) که یک روش ساده، حساس و ارزان قیمت می باشد، برای ارزیابی عملکرد دیاستولی بطن چپ استفاده می شود که وابسته به عوامل مخدوش کننده ای مثل تعداد ضربان قلب نیست.

روش ها

40 نفر از بیماران کاندید آنژیوپلاستی به علت تنگی شدید Left anterior desending (LAD) انتخاب شدند و همگی تحت آنژیوپلاستی و گذاشتن Stent قرار گرفتند. همه ی بیماران قبل از آنژیوپلاستی و یک ماه پس از آن تحت اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند. پارامترهای داپلر معمولی شامل E wave deceleration time، A velocity و E velocity و پارامترهای TDI شامل Aa velocity، Ea velocity و Sa velocity اندازه گیری شد. داده های قبل و بعد از PCI با هم مقایسه شدند.

یافته ها

پس از PCI در داپلر معمولی فقط E wave deceleration time به صورت معنی دار بهبود یافت ولی پارامترهای دیگر شامل A velocity و E velocity تغییر معنی دار نداشت. از بین پارامترهای TDI نیز Aa velocity و Ea velocity در ناحیه ی سپتوم به طور معنی داری بهبود یافت ولی Sa velocity ناحیه ی سپتوم با وجود افزایش، از نظر آماری معنی دار نبود. بهبود مشخص در Ea velocity در ناحیه ی لترال اتفاق افتاد؛ Sa velocity و Aa velocity بهبود یافت ولی از نظر آماری معنی دار نبود.

نتیجه گیری

در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر (Coronary artery disease) عملکرد سیستولی و دیاستولی مختل می شود که به راحتی می توان آن را توسط TDI تشخیص داد؛ اگر چه اختلال عملکرد سیستولی پس از PCI باقی می ماند، ولی عملکرد دیاستولی به صورت مشخص بعد از آنژیوپلاستی بهبود می یابد. مطالعه ی ما نشان داد که پس از PCI عملکرد دیاستولی بطن چپ بهبود می یابد و این بهبودی در طول زمان اتفاق می افتد. بر خلاف مطالعات قبلی، این مطالعه نشان داد که Aa velocity یک ماه پس از رواسکولاریزاسیون به طور معنی داری بهبود می یابد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1016
لینک کوتاه:
magiran.com/p826617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!