اثر بخشی سالسالات در درمان کبد چرب: کارآزمایی در بیماران دیابتی و پیش دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
نزدیک به دو سوم افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند، درجاتی از کبد چرب را نشان می دهند که ممکن است باعث ایجاد عوارضی در بیماران شود. در این مطالعه، تاثیر سالسالات بر بهبود علایم کبد چرب و هم زمان ارتباط کبد چرب با نشانه های سندرم متابولیک در جامعه ی دارای اختلال قند بررسی شده است.
روش ها
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده دو سو کور در دو گروه بیماران مبتلا به دیابت تازه تشخیص داده شده و افراد پیش دیابتی انجام شده است. بیماران پس از بررسی اولیه ی آزمایشگاهی و سونوگرافی به صورت تصادفی در دو بازوی مطالعه جای گذاری شدند. در بازوی اول روزانه سه گرم سالسالات و در بازوی دوم دارونما برای سی روز تجویز گردید.
یافته ها
از بین 46 نفر بیمار مبتلا به دیابت، 34 نفر (74 درصد) دچار کبد چرب بودند؛ ابتلا به این عارضه در بین 113 نفر فرد پیش دیابتی نیز 75 درصد نمونه ها (86 نفر) را شامل می شد. فراوانی نسبی درجات کبد چرب بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. میانگین AST در افراد با کبد چرب مبتلا به دیابت (IU/dl 7 23) و افراد بدون کبد چرب (IU/dl 3 18) تفاوت معنی داری داشت (05/0 > P). تفاوت تغییر ترانس آمنیازها قبل و بعد از مداخله، چه در گروه بیماران پیش دیابت و چه در گروه مبتلا به دیابت، بین دریافت کنندگان دارو و دریافت کنندگان دارونما تفاوتی را نشان نداد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها می توان حدس زد که اگر دیابت را ادامه ی منطقی روند پاتوژنزی بدانیم که قبل از آن پیش دیابت است، به احتمال قوی، کبد چرب قبل از این مرحله شکل گرفته است. این مطالعه نتوانست نشان دهد که تجویز سالسالات با دوز سه گرم روزانه در درمان کبد چرب بیماران پیش دیابت و مبتلا به دیابت اثر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1024
لینک کوتاه:
magiran.com/p826619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!