بررسی نگرش دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی شهر تهران نسبت به رفتارهای بهداشت دهان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وجود نیروی کار دندانپزشکی آگاه و دارای نگرش مثبت لازمه موفقیت استراتژی های ارتقای سلامت دهان جامعه است. هدف این مطالعه، بررسی نگرش دانشجویان دندانپزشکی شهر تهران در خصوص رفتارهای بهداشت دهان و عوامل مؤثر بر آن بر اساس پرسشنامه می باشد.
روش بررسی
در یک مطالعه مقطعی، پرسشنامه Hiroshima University-Dental Behavioral Inventory (HU-DBI) به زبان فارسی ترجمه و اصلاحات لازم برای افزایش روایی و پایایی برگردان نسخه فارسی آن انجام شد. پرسشنامه بین دانشجویان ترم های شش و ده دانشکده های دندانپزشکی شهر تهران توزیع و بلافاصله جمع آوری گردید. از آزمونهای آماری Chi-Square و مدل Regression Logistic برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه مقطعی در مجموع دویست دانشجو شرکت کردند. تعداد دختران موافق با عبارت «توجه به حضور رسوبات چسبنده بر روی دندان» و «تمیز کردن دندانها بدون خمیر دندان» کمتر از پسران موافق (به ترتیب 04/0 و 06/0= p.v) و در مورد «عدم تحمل دست دندان در دوران پیری» بیشتر از پسران موافق بود (015/0= p.v). تعداد موافقان با «ندیدن آموزش حرفه ای در مورد مسواک زدن» در دانشگاه تهران نسبت به دو دانشگاه دیگر بیشتر بود (032/0= (P، اما در مورد «استفاده از مواد رنگ زا» و «استفاده از مسواک با موهای سخت» تعداد موافقان در دانشگاه شهیدبهشتی بیشتر بود) به ترتیب 001/0 < و 074/0= p.v). تفاوتهای مرتبط با مقطع تحصیلی دانشجویان نیز در نگرش آنان یافت شد.
نتیجه گیری
نگرش پیشگیری دانشجویان دندانپزشکی با جنسیت و مقطع تحصیلی آنان ارتباط دارد. باید در آموزش دندانپزشکی بر پیشگیری بیشتر تاکید شود تا تاثیر عوامل زمینه ای و دانشکده ای برطرف گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
223
لینک کوتاه:
magiran.com/p833120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!