بررسی نظر دانشجویان ترم 12 و بالاتر در مورد میزان انطباق دروس نظری با آموزش های کلینیکی و عوامل مرتبط با آن در واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به نگرانی ها در مورد عدم انطباق آموزشهای عملی با آموزشهای نظری دروس و عوارض شناخته شده ی آن در کیفیت آموزش و عدم اطلاع از وضعیت آن در دانشگاه متبوع و به منظور تعیین نظر دانشجویان در مورد میزان انطباق آموزشهای کلینیکی با دروس نظری و عوامل مرتبط با آن این تحقیق روی دانشجویان ترم 12 و بالاتر واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال87 اجرا شد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش cross sectional روی کلیه دانشجویان ترم 12 و بالاتر انجام گرفت. تعداد دانشجویان در زمان بررسی 144 نفر بودند که کلیه آنها مورد بررسی قرار گرفتند. از روی لیست به هنگام دانشجویان با مراجعه به آنها و کسب موافقت آنها برای همکاری با طرح نظر آنها در مورد میزان انطباق آموزشهای کلینیکی با دروس نظری مورد بررسی قرار گرفت. درسهایی که در بخشهای یازده گانه به صورت تئوری و عملی ارائه می شدند و فقط آخرین واحد عملی انتخاب شدند تعداد واحد عملی آنها 15 واحد بود. و از دانشجو خواسته شد که آیا این سرفصلها را در آموزش عملی و آموزش نظری داشته اند یا خیر و نحوه آموزش هر یک را در چهار طیف کاملا انطباق داشته، داشته، کمی داشته و نداشته انتخاب نمایند. عوامل مرتبط در این تحقیق شامل جنس، سن، تاهل، میزان علاقه به رشته، ترم تحصیلی، نمره علوم پایه، معدل کل دوره، اشتغال، نحوه زندگی (با یا بدون خانواده) و سطح سواد والدین بود. میزان انطباق نظر دانشجویان نسبت به آموزش نظری با عملی بوسیله ی آزمون اسپرمن تعیین گردید و نقش عوامل مرتبط با عدم انطباق با آزمون کای دومورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق روی تعداد 136 نفر (94.4 درصد)دانشجوی واجد شرایط از 144 نفر آنها انجام گرفت. میزان انطباق آموزش نظری با آموزش عملی از نظر دانشجویان در بخشهای مختلف از حداقل 97/. تا 99/. بود که میزان همبستگی آندو عالی بوده و میزان عدم رضایت از کیفیت آموزش نظری بر مبنای کروکولوم ترم حد اکثر 63 درصد در بخش تشخیص و حداقل 10 درصد در بخش پروتز ثابت و عدم رضایت از کیفیت آموزش عملی حد اکثر 78 درصد در بخش تشخیص و حد اقل 10 درصد در بخش پروتز ثابت بود.دانشجویان شاغل و نیز دانشجویان دور از خانواده میزان عدم انطباق آموزش را بیشتر برآورد کردند.(p<.001)
نتیجه گیری
بنظر میرسد میزان انطباق آموزشهای نظری و عملی از نظر دانشجویان نازل بوده و میزان همبستگی آنها عالی بود. اقدامات لازم برای مشکل مطروحه را مصرا درخواست و پیشنهاد مینماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p833456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!