بررسی اثر تجویز توام ویتامین E و C در جلوگیری از بروز پره اکلامپسی و بعضی از پیامدهای حاملگی در خانمهای باردار نولی پار

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات مربوط به فشار خون بالا در حاملگی اختلالات شایعی هستند که قسمت اعظم موربیدیته و مرگ و میر حاملگی را باعث می شوند. استرس اکسیداتیو در پاتوفیزیولوژی پره اکلامپسی نقش دارد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر توام ویتامین C و E در بروز پره اکلامپسی و برخی ازپیامدهای حاملگی بوده است.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که روی 424 زن باردار نولی پار مراجعه کننده به بیمارستان ها، درمانگاه ها و مطب های خصوصی شهر سمنان به مدت 2 سال (88-86) انجام شد. زنان نولی پار بین هفته های 22-14 حاملگی و سن 15تا 35 سال به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول (گروه مورد) روزی 1000 میلی گرم ویتامین C و400 واحد بین المللی ویتامین E به همراه آهن و اسید فولیک دریافت کردند. گروه دوم به عنوان گروه شاهد، فقط آهن و اسید فولیک دریافت کردند. دو گروه از نظر بروز پره اکلامپسی و پیامدهای حاملگی و همچنین پیامدهای نوزادی تا ختم حاملگی پیگیری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t، کای اسکوئر، من-ویتنی و محاسبه خطرنسبی در سطح معنی دار 5% انجام شد.
یافته ها
میانگین سن و شاخص توده بدنی دوگروه تفاوت معنی دار نداشت. تفاوت معنی داری بین گروه مورد و شاهد از نظربروز پره اکلامپسی (به ترتیب 5% و4/7%)، کوچک برای سن حاملگی، به ترتیب 9/6% و 4/9% و پره ترم شدن به علت پره اکلامپسی (به ترتیب 3% و2%) وجود نداشت. اما خطر وزن کمتر از 2500 گرم زمان تولد (نوزاد سبک وزن) به طور معنی داری در گروه مورد کمتر از گروه شاهد بود (027/0،p=95/0-36/0CI:95%، 58/0RR=) بروز پره اکلامپسی شدید در گروه مورد و شاهد به ترتیب2 % و5/2% بود که اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
مصرف ترکیبات ویتامین C و E در طول حاملگی، خطر پره اکلامپسی و کوچک برای سن حاملگی را در نوزاد کاهش نمی دهد، ولی می تواند سبب کاهش تولد نوزاد سبک وزن شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p834341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!