جایگاه ارزیابی اثرات محیط زیستی در حفاظت از تنوع زیستی

پیام:
چکیده:
توجه به مسئله تنوع زیستی یکی از نتایج تحول در مفهوم محیط زیست و به طور مشخص حفاظت از طبیعت در خلال دهه های هشتاد و نود است. برگزاری کنفرانس ملل متحد در مورد محیط زیست و توسعه، یا اجلاس زمین که از 3 تا 14 ژوئن 1992 در ریودوژانیرو برگزار شد، نقطه عطف در مذاکرات بین المللی در خصوص مسائل محیط زیستی به شمار می رفت. کنوانسیون تنوع زیستی یکی از دستاوردهای مهم اجلاس زمین بود.
جمهوری اسلامی ایران یکی از امضاکنندگان کنوانسیون جهانی حفاظت از تنوع زیستی است و سازمان حفاظت محیط زیست مرجع ملی کشور در این کنوانسیون محسوب می شود. با توجه به راهبردهای تدوین شده برای تنوع زیستی، چارچوب الگوی ارزیابی محیط زیستی در ایران که مصوب سال 1373 شورای عالی محیط زیست است، فاقد نگرش کافی به مفاد بیانیه کنوانسیون تنوع زیستی بوده و از کارکرد و جایگاه ضعیفی برخوردار است. با عنایت به اهمیت تنوع زیستی در کشور و روند فزاینده تخریب، بویژه در سطح زیستگاه ها، با توجه به این که طبق مصوبات شورای عالی محیط زیست، اجرای ارزیابی محیط زیستی برای تعدادی از پروژه های بزرگ توسعه در کشور الزامی شده است، بنابراین بازنگری چارچوب الگوی ارزیابی محیط زیستی با تاکید بیشتر در حفظ تنوع زیستی ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p836277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!