پیامدهای روانی عاطفی در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
لوپوس اریتماتوز سیستمیک یک بیماری خودایمنی مزمن است که اندام های مختلف بدن را درگیر کرده و باعث آسیب های گسترده ای به بافت های پیوندی، عروق خونی و غشای سروزی می گردد. این بیماری علاوه بر تظاهرات بالینی متعدد، عوارض روحی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و ناتوانی را نیز به دنبال دارد.
هدف
هدف از این مطالعه، بررسی پیامدهای روانی عاطفی در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمک می باشد.
روش
در این پژوهش از رویکرد کیفی (پدیده شناسی) استفاده شده است. مشارکت کنندگان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و شامل ده بیمار مبتلا به لوپوس اریتماتوزسیستمیک بودند که بر اساس معیارهای تشخیصی، بیماری آنها تایید شده و در مدت انجام پژوهش به درمانگاه روماتولوژی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مراجعه نمودند. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از روش مصاحبه عمیق و بدون ساختار و تجزیه و تحلیل داده ها به روش هفت مرحله ای کلایزی انجام شده است.
نتایج
مصاحبه های استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به مفهوم اصلی«پیامدهای عاطفی روانی» که خود دارای زیر مفهوم های واکنش های خلقی و روانی، اختلالات شناختی، تشخیص نادرست و اختلال در تصویر ذهنی است منجر گردید.
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نمایانگر این است که این بیماران طیف وسیعی از مشکلات را در ابعاد مختلف روانی و عاطفی نشان می دهند. از نتایج پژوهش حاضر می توان در ارائه پیشنهاداتی جهت درمان و مراقبت بیماران مبتلا به لوپوس و سایر بیماری های ناتوان کنند، مزمن و غیرقابل علاج در اختیار پرستاران، پزشکان و کلیه کسانی که به نحوی با این بیماری در ارتباط هستند قرار داد. به طوری که در ارائه مراقبت به هر بیمار او به عنوان یک مددجوی منحصر به فرد در نظر گفته شود و با توجه به این نکته مهم که اغلب بیماران زنان جوان می باشند، در کنار توجه و رسیدگی به نیازهای جسمی این بیماران، مشکلات روحی و روانی آنان نیز مورد توجه قرار گیرد و در صورت لزوم از مشاوره های روان شناسی و روان پزشکی جهت تسهیل فرآیند درمان استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p837276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!