بررسی تفکر انتقادی کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

پیام:
چکیده:
مقدمه
تفکر انتقادی یکی از مؤلفه های تصمیم گیری بالینی و معیاری برای کارآیی بالینی افراد حرفه ای و دانشجویان پرستاری و عامل مهمی در ارتقای استقلال حرفه ی پرستاری به شمار می رود. با توجه به نامناسب بودن نتیجه مطالعات قبلی و با توجه به اهمیت توانایی تفکر انتقادی در پرستاری و تاثیر پذیرفتن این موضوع از فرهنگ افراد، مطالعات بیشتر در زمینه توانایی تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری مورد نیاز است.
هدف
اندازه گیری مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان سال آخر پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1389
روش
در این مطالعه از ابزاری شامل دو قسمت استفاده شد: قسمت اول اطلاعات دموگرافیک دانشجویان، قسمت دوم ترجمه فارسی پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی فرم ب کالیفرنیا. پس از کسب اجازه نامه از مقام مسئول و توضیح ضرورت انجام تحقیق و ذکر مسائل اخلاقی، پرسشنامه ها در میان کلیه دانشجویان پرستاری سال آخر (ترم هفت و هشت) دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که مایل به پرکردن پرسشنامه بودند (35 نفر) توزیع و در حضور پژوهشگر تکمیل و جمع آوری گردید. داده های حاصل از انجام مطالعه با نرم افزار SPSS17 وآزمونهای آماری مجذور کای، اندازه گیری تکراری، تی مستقل، تی زوج وضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میانگین مهارت های تفکر انتقادی در شرکت کنندگان 60/2 ± 49/10 و بیشترین نمره 15 و کمترین آن 5 بود. به این ترتیب همه شرکت کنندگان (100%) دارای توانایی تفکر انتقادی ضعیف بودند. نتیجه مقایسه مهارت های مختلف آزمون تفکر انتقادی، نشان-دهنده تفاوت معنی دار در مهارت های مختلف بود (001/0>P). بین معدل ترم های گذشته و نمره مهارت های تفکر انتقادی (02/0 = r) و سن دانشجویان و مهارت های تفکر انتقادی (06/0 = r) با ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی داری دیده نشد.
بحث و نتیجه گیری
توانایی تفکر انتقادی در همه شرکت کنندگان در مطالعه ضعیف بود و هیچ کدام از افراد به سطح حداقل نمره تفکر انتقادی قوی نرسیدند. با توجه به اینکه در قرن بیست و یکم ناگزیر به تربیت دانشجویانی با مهارت بالای تفکر انتقادی هستیم، باید این موضوع در برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p837277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!