موانع کاربرد فرآیند پرستاری از دید مدیران و کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
فرآیند پرستاری هسته اصلی کار پرستاری و راهی برای رسیدن به تفکر انتقادی، تحلیل مشکلات مراقبتی بیماران و تصمیم گیری صحیح و به موقع است. هنگامی که این فرآیند به خوبی اجرا شود سبب دستیابی به مراقبت جامع و کامل از بیمار بر اساس اصول علمی می گردد. پرستارانی که به روش منطقی و سیستماتیک از فرآیند پرستاری استفاده می نمایند به راهی مناسب، واضح و موثر برای برنامه ریزی اقدامات پرستاری بوسیله تیم پرستاری دست می یابند که این امر سبب دستیابی به بهترین نتایج برای بیمار می گردد.
هدف
این مطالعه به منظورتعیین موانع اجرای فرایند پرستاری از دید مدیران و کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است.
روش
این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که بر روی کلیه مدیران و کاروزان پرستاری کرمان که تمایل به شرکت در پژوهش را داشتند، انجام گرفت. روش نمونه گیری به روش سرشماری بود و 67 مدیر پرستاری و 41 کارورز پرستاری در آن شرکت نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل 20 سوال در سه حیطه موانع اجرایی، موانع فرهنگی و موانع مهارت علمی بود. روایی ابزار با استفاده از منابع معتبر علمی و نظر خواهی از صاحب نظران تعیین گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون مجدد test-retest انجام شد. داده ها با استفاده از میانگین و انحراف معیار توصیف شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون من ویتنی یو و کروسکال والیس استفاده شد.
نتایج
براساس یافته های تحقیق 6/75 درصد دانشجویان کارورز پرستاری مونث، 4/24 درصد مذکر بودند. میانگین سنی آنها 1± 22 و 70 درصد مجرد و بقیه متاهل بودند. از مدیران پرستاری 6/89 درصد مونث، 6/86 درصد متاهل و میانگین سن آنها 3/4 ±42 بود. 1/70 درصد در سمت سرپرستار، 9/20 درصد سوپر وایزر و 6 درصد آنها مترون بودند. اکثر موانع از دید هر دو گروه مربوط به حیطه موانع اجرایی 75 درصد و کمترین موانع مربوط به موانع مهارت علمی 12درصد بود. بین سمت مدیران و نمره موانع ارتباط معنی دار آماری 05/0> p مشاهده گردید.
بحث و نتیجه گیری
با وجود اینکه منابع متعدد به مزایا و منافع فرآیند پرستاری به عنوان معیار استاندارد برای کار پرستاران بالینی اشاره نموده اند کماکان اکثر فعالیتهای پرستاری به صورت سنتی انجام می شود. امید است نتایج تحقیق برنامه ریزان پرستاری را برای توسعه بکارگیری این روش علمی در مراقبت از بیماران یاری نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p837284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!