مقایسه اثردرمانی تابش هم زمان دو بسامد امواج فراصوت و تابش هر یک از بسامد ها به تنهایی بر مدل حیوانی تومور

پیام:
چکیده:
مقدمه

تولید حباب های گذرا با اعمال تابش امواج فراصوت بسامد پایین در درمان سرطان موثر می باشد. مطالعات انجام شده در محیط های آبی نشان می دهد که میزان حباب های ایجاد شده در تابش دو یا چند بسامد امواج فراصوت، بیش از تابش تک بسامد خواهد بود. لذا در مطالعه حاضر اثر درمانی تابش همزمان امواج فراصوت با بسامد 150 کیلوهرتز و بسامد 1 مگاهرتز در مقایسه با تابش هر یک از بسامد ها به تنهایی در شرایط درون تنی بر تومور حیوانی آدنوکارسینوما پستان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

موش های حامل تومور آدنوکارسینوما در 5 گروه شامل گروه های شم، کنترل، درمان با بسامد 150 کیلوهرتز پیوسته به مدت 30 دقیقه، درمان با بسامد 1 مگاهرتز پالسی به مدت 30 دقیقه و درمان با تابش همزمان دو بسامد 150 کیلوهرتز پیوسته و 1 مگاهرتز پالسی، مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از اعمال پروتکل درمانی، حیوانات حامل تومور به مدت 30 روز تحت بررسی قرار گرفت و پارامترهای تاخیر در روند رشد تومور شامل درصد حجم نسبی، درصد توقف در رشد تومور و زمان رسیدن حجم تومور به دو برابر (T2) و پنج برابر (T5) حجم اولیه استخراج شد.

نتایج

نتایج بررسی درصد حجم نسبی تومور در گروه های مورد مطالعه حاکی از تمایز معنی دار میان گروه های با تابش تک بسامد 150 کیلوهرتز پیوسته و 1 مگاهرتز پالسی و نیز تابش همزمان دو بسامد با گروه های شم و کنترل در روزهای سوم تا بیستوچهارم پس از درمان است. درصد مهار شدگی رشد تومور در گروه های اکسپوز شده با دو بسامد به طور معنی داری بیش از گروه های تحت تابش تک بسامد در روزهای سوم، تهم و هجدهم پس از درمان است. مقایسه آماری زمان های رسیدن حجم تومور به دو و پنج برابر حجم اولیه نیز تمایز معنی دار میان گروه های تحت درمان با تابش همزمان دو بسامد را نسبت به گروه های درمان تحت تابش تک بسامد (1 مگاهرتز و 150 کیلوهرتز به تنهایی) نشان می دهد. میانگین طول مدت بقا در گروه های تحت تابش 150 کیلوهرتز تنها و تابش ترکیبی 150 کیلوهرتز و 1 مگاهرتز 85 درصد نسبت به گروه کنترل افزایش می یابد.

نتیجه گیری

اعمال تابش همزمان دو بسامد در مقایسه با تابش تک بسامد در کنترل روند رشد تومور آدنوکارسینوما پستان، موثر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p837559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!