ارتباط بی تمرینی با از دست رفتن دستاوردهای تمرین و خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی ها نشان می دهد فعالیت های منظم ورزشی نقش مهمی در بهبود دستگاه قلبی- عروقی داشته و با ترک ورزش و بی تحرکی دستاوردهای مفید تمرین از بین می رود و بدن در معرض خطر بیماری های قلبی- عروقی قرار می گیرد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر یک دوره کوتاه مدت بی تمرینی بر نشانگرهای قلبی- عروقی در موش های صحرایی ویستار بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه تجربی 42 سر موش نر 3 ماهه نژاد ویستار به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (24سر) و شاهد (18سر) قرار گرفتند. برنامه تمرینی به مدت 8 هفته و هفته ای 3 جلسه اجرا شد، سپس 6 سر موش از گروه آزمون، 4 هفته بی تمرینی را تجربه کردند. خونگیری در مراحل مختلف با 14 ساعت ناشتایی انجام و برای اندازه گیری مقادیر شاخص التهابی مولکول چسبان سلولی از کیت الایزا شرکت R&D و مقادیر کلسترول (TC)، تری گلیسیرید (TG)، HDL-C و LDL-C پلاسمایی از کیت های شرکت پارس آزمون استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف، اندازه گیری-های مکرر و تعقیبی LSD و t مستقل تحلیل شدند. در همه آزمون ها مقدار خطا در سطح 05/0>p محاسبه شد.
یافته ها
36 جلسه تمرین هوازی تغییرات معنی داری در همه متغیرهای پژوهش ایجاد کرد و پس از 4 هفته بی تمرینی این مقادیر به سطوح پایه تغییر یافت، که معنی دار نبوده اند. اما در مقایسه گروه تمرینی و بی تمرینی در انتهای پژوهش این تغییرات شامل: شاخص التهابی مولکول چسبان سلولی (006/0=p)، TC (004/0=p)، TG(005/0=p)، LDL-C(037/0=p) و HDL-C(037/0=p) معنی دار بود.
نتیجه گیری
یافته ها بیانگر این است که دستاوردهای مفید ناشی از تمرین، با بی تمرینی از بین می رود و بدن در معرض خطر بیماری های قلبی- عروقی و آترواسکلروز قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p848280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!