مقایسه اثر ترکیب کلونیدین و پتیدین با بوپیواکایین در بیحسی اسپاینال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مصرف توام پتیدین و کلونیدین با دوزهای کمتر در بیحسی اسپاینال، با هدف بلوک سینرژیستیک مسیرهای انتقال درد در نخاع و کاهش عوارض وابسته به دوز هر یک از داروهای فوق، موضوعی است که در این مطالعه مورد پژوهش قرار گرفته و با بوپیواکایین مقایسه شده است.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه بالینی تصادفی دوسوکور است که بر روی 50 نفر از بیمارانی که در کلاس 1 یا 2 وضعیت جسمی انجمن بیهوشی آمریکا قرار داشتند و جهت اعمال جراحی روی اندام تحتانی مراجعه کرده بودند، انجام شد. بیماران به صورت کاملا تصادفی در دو گروه 25 نفری بی حسی اسپاینال با ترکیب کلونیدین و پتیدین و بی حسی اسپاینال با بوپیواکایین قرار گرفتند.
یافته ها
زمان رسیدن به بیحسی در سطح T10 در گروه کلونیدین– پتیدین (6/1±9/5 دقیقه) به شکل معنی داری کمتر از گروه بوپیواکایین (3/2±3/9 دقیقه) بود (001/0p<). زمان رسیدن به بلوک کامل حرکتی در گروه کلونیدین-پتیدین (7/5±8/38 دقیقه)، به شکل معنی داری بیشتر از گروه بوپیواکایین (7/4±6/19دقیقه) بود (001/0p<). زمان درخواست اولین مسکن در گروه کلونیدین-پتیدین (2±6/11 ساعت) که به شکل معنی داری بیشتر از گروه بوپیواکایین (8/0±6 ساعت) بود (001/0p<). متوسط افت فشار خون سیستولیک در گروه کلونیدین-پتیدین (4/2±5/22) به شکل معنی داری بیشتر از گروه بوپیواکایین (3/4±11) بود (001/0p<).
نتیجه گیری
استفاده از بوپیواکایین در جراحی روی اندام تحتانی و لگن توصیه می شود ولی در بیمارانی که باید از افزایش فشار خون یا ضربان قلب در آن-ها پرهیز شده و عمل آن ها کمتر از دو ساعت طول می کشد، استفاده از ترکیب کلونیدین–پتیدین توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p848282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!