بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان

پیام:
چکیده:
طرح مسئله: پژوهش حاضر، با هدف بررسی جامعه شناختی رابطه حمایت اجتماعی با سلامت روان و نیز شناسایی ارتباط بین جنسیت، طبقه اجتماعی، و دین داری با میزان حمایت اجتماعی به انجام رسیده است.
روش
روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه خود اجرا بوده است. با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، از بین تمامی دانشجویان دانشگاه مازندران درمقطع کارشناسی، تعداد 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور سنجش سلامت روان و حمایت اجتماعی، به ترتیب از آزمون های SCL-25 و زیمت استفاده گردیده است.
یافته ها
بر اساس نتایج تحقیق، سلامت روان دانشجویان پسر بهتر از دختران بوده و رابطه مستقیم و معناداری بین میزان حمایت اجتماعی و سلامت روان مشاهده شده است. این در حالی است که بین سلامت روان با میزان دین داری و طبقه اجتماعی رابطه معنا داری مشاهده نشده است. علاوه بر این، دانشجویان دختر، دانشجویان متعلق به طبقات اجتماعی بالاتر، و دانشجویان دین دارتر، حمایت اجتماعی بالاتری را ادراک و گزارش کرده بودند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که حمایت اجتماعی و جنسیت اثرات مستقیمی بر سلامت روان داشته اند، در حالی که طبقه اجتماعی و دین داری از طریق افزایش میزان حمایت اجتماعی ادراک شده، اثرات غیر مستقیمی بر سلامت روان دانشجویان گذاشته اند.
نتایج
ضروری است تا سیاست گذاران حوزه سلامت روان، با تمرکز بر شیوه های ارتقاء حمایت اجتماعی و باورهای دینی، توجه ویژه ای به بهداشت روان در بین زنان و افراد طبقات پایین تر اجتماعی نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p848313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!